James Bond Nederland

James Bond Car Collectie 22: Corvorado

Deel 22 van de James Bond Car Collectie gaat over een vrij bijzondere auto: de Corvorado van Whisper uit Live And Let Die.

In het New York van 1973 barste het van de grote benzineslurpers. De Covorado (deel 22) was hierop zeker geen uitzondering. De auto was een custom car. Hij kwam niet zo uit de fabriek maar werd in een speciale garage omgebouwd. De basis voor de auto was een Chevrolet Corvette. In Live And Let Die bezoekt James Bond The Big Apple op zoek naar de schurk Kananga. Het is de eerste film waarin Roger Moore James Bond speelt. Hij nam het stokje over van Sean Connery.

Het diorama van de Covorado is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend te noemen. Wat is dit een grote auto! Het is waarschijnlijk het grootste model uit de serie en hij past ook maar net in het diorama zelf. De pimpmobiel is gesitueerd op een grote weg in New York. Op de achtergrond zien we de Brooklyn Bridge. Whisper zit nogal onderuit gezakt achter het stuur. Zo reed men in die tijd. De Covorado zelf klopt. Op het diorama dat de radactie heeft bereikt zien we helaas wat slordigheden aan de immense grille. Het dartpistool aan de rechterbuitenspiegel is goed zichtbaar. De Cadillac logo`s zitten werkelijk overal.

Het magazine bevat de volgende onderwerpen:

Inhoud: Roger Moore speelde voor het eerst James Bond. Hij moest het tegenovergestelde van Sean Connery zijn Bond uistralen. Dronk Connery martini dan dronk Moore cognac. Ook mocht Moore zijn wenkbrauw niet optrekken zoals hij dat in de televisieserie The Saint deed. De producenten beleefde onzekere tijden. Er waren grote successen behaald door films als Dirty Harry; een grimmige politiethriller. Maar kon Bond dit ook? Ook was het optimisme onder de mensen verdwenen. Dit kwam door de Vietnam oorlog en het Watergate schandaal. De film moest iets worden waardoor het publiek weg kon vluchten uit de realiteit. Roger Moore kon dat als geen ander bewerkstelligen. Bond begon dus eigenlijk opnieuw. Een nieuwe stijl met een nieuwe acteur.

Bond Klassiek: De Covorado schematisch getekend.  De wagen had verzwaarde vering. Dit was hard nodig om het gewicht te dragen. De carrosserie is gebouwd door Dunham Coach uit New Jersey. De auto bevat een geheim wapen. Een dartgun met een giftige punt. Via een videoschermpje richt het systeem zichzelf op het doel. Whisper schakelt de taxichauffeur van Bond uit. 007 weet zichzelf ook maar net te redden. De Corvette diende dus als basis. Van deze auto zijn enkel het onderstel, het interieur, de ruiten en het dak gebruikt. De auto had een dak van vinyl op de achterzijde. Populair in die tijd.

Scène voor scène:  Whisper onderschept Bond. Hiervoor werd de FDR Drive door de gemeente afgesloten. In konvooi reden de auto`s in blokken van twee of drie groepen van de productie de set op. De wagens hielden op de millimeter precies afstand van elkaar en reden 60 kilometer per uur. De actieauto`s konden er zo met 100 tussendoor. Bij de eerste rit ging het mis. Een van de stuntrijders was gaan tanken en werd aangehouden omdat hij met valse kentekenplaten reed. Uren later kon de man zich op de set melden met de politie nog in zijn kielzog. Uiteindelijk moest producent Albert R. Broccoli vertellen dat de man voor de film werkte.

Poster: Covorado. Dit is een nog extremer aangeklede versie. Een roadcar met een extra set lampen en gaas voor de koplampen zelf.

Achter de Schermen: Bond en de krokodillen. James Bond wordt door Tee Hee en zijn handlangers opgesloten op een krokodillenfarm. Het kleine eilandje bied geen bescherming. Voor 007 zit er maar 1 ding op. Vluchten, maar hoe? Hij rende over de krokodillen heen. Een zeer gevaarlijke stunt die Moore zelf natuurlijk niet uitvoerde. De eigenaar van de farm Ross Kananga deed het in het echt. Moore grapte:

“Ik werd gedumpt op een eiland. Men vertelde dat de omgeving was afgezet maar ik zag vanuit de struiken honderden ogen naar me loeren. Ik had krokodillenleren schoenen aan. Fout natuurlijk! Was ik in de huid van hun familie gekropen! Vandaar dat ze mij moesten hebben!”

Moore deed zelf een stukje van de stunt. De krokodillen waren van rubber en hapten doormiddel van een elektrische lading. Dit werkte prachtig zolang hij maar niet in het water viel want verderop lagen levende exemplaren! Kananga deed de stunt vijfmaal voordat het goed ging. In een van de takes hapte een krokodil naar zijn schoen en greep deze vast. Dat ging maar net goed. Op de DVD van Live and Let Die (Special Edition en Ultimate) staan alle takes plus een korte documentaire over de stunt.

Type Historie:  De Covorado is een project van Durham Coach. Dit bedrijf maakte custom cars van Lincolns en Cadillacs. De Covorado had een V8 met een inhoud van 350 Cubic Inches gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De filmauto had stalen spatborden, bumpers, sierlijsten en verbindingsstukken van een Cadillac. Later maakte Durham een kleine serie met veelal kunststof carrosseriedelen. Er werden in totaal zeven exemplaren voor de film gebouwd. De filmauto had later nog een rol in de film Superman (1978). Daarna kwam hij in handen van een liefhebber.

Film en Fictie; Zeven feitjes over de film. Wist u dat er in Live And Let Die voor het eerst een digitaal horloge te zien was?

De Covorado is te koop bij de betere tijdschriftenwinkels en warenhuizen voor 12 euro 99. Abonnees hebben de auto samen met deel 23 de Mercedes 230SE uit Octopussy (1983) al ontvangen. Voor meer informatie kunt u de website van de collectie bezoeken via jamesbondcars.eu.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse James Bond liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.