James Bond Nederland

James Bond Car Collectie 23: Mercedes Benz 250SE

Rijden met lekke banden? Geen probleem voor James Bond. Hij ontdekt dat een auto zich ook goed gedraagd op een heel ander oppervlak.

Octopussy uit 1983 is de zesde James Bondfilm met Roger Moore in de hoofdrol. De film is een mix van een zoektocht naar een gouden ei en een geliefd onderwerp uit de reeks namelijk de Koude Oorlog. Bond moet de snode plannen van General Orlov en Kamal Kahn tegenhouden die het plan hebben gevat om een Amerikaanse luchtmachtbasis op te blazen met hulp van een kernbom. Samen met Octopussy die de link is tussen Orlov en Kahn probeert Bond dit te voorkomen.

In de film vliegt Bond met een klein vliegtuigje door een fabriekshal heen maar een echte Bondauto is er niet, een Tuk Tuk kunnen we niet meerekenen. Bond gebruikt een Alfa Romeo maar de Mercedes Benz 250SE die hij van Orlov steelt is een exemplaar waarmee hij de nodige stunts uithaald. Zo rijdt hij op twee wielen maar dat is nog niet het mooiste. Als hij door kraaienpoten rijdt houd hem dit niet tegen Hij  achtervolgt een trein op het spoor.

Het diorama is van een goede kwaliteit en gesitueerd op het spoor waar hij net van de soldaten van Orlov wegscheurd. De kogelgaten en kapotte koplamp ontbreken niet. Net als de Russische tekens op de voor en achterkant.

Het magazine van zestien pagina`s geeft ons allerlei informaie over de film en de 250SE. Bij inhoud verteld men over de film en waarop deze is gebaseerd. Wist u dat de producent voor deze film al op zoek was naar een opvolger voor Roger Moore? Het magazine bevat de volgende onderwerpen:

  • Bond Klassiek Mercedes Benz 250SE: De Benz schematisch getekend. De auto had hydropneumatische vering en een zescilinder aan boord. Schijfremmen waren ook een grote luxe net als de brandstofinspuiting voor de motor. Mercedes was de eerste die dit toepaste op haar auto`s.
  • Scène voor Scène: Bond springt vanaf de Mercedes op de trein waarmee de kernbom wordt vervoerd. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot. De mannen van Kahn hebben hem ontdekt en maken hem het moeilijk. Stuntmannen Paul Weston en Martin Grace vertellen over de actiescènes. Maar hoe kwam de Benz aan zijn eind?
  • Poster van de Mercedes Benz 250SE in Frankrijk. Zwart-wit.
  • Achter de schermen de Actrostar er dwars doorheen: Zoals we al eerder vertelden zit er een stuntin de film met een klein vliegtuigje. De Acrostar. Maar hoe werd de stunt opgenomen? De stuntman vloog daadwerkelijk met 500 kilometer per uur door de hangar. Maar hoe film je dit? Schaalmodellen en een Jaguar spelden een rol.
  • Type Historie Mercedes Benz 250SE: De 250SE was de eerste S Klasse zoals we die vandaag de dag nog kennen. Alleen werd hij nog niet zo genoemd. De letter S was al wel zichtbaar in de typeaanduiding. De auto had een 2,5 liter zescilinder met 150 PK.  Deze zorgde voor een 0-100 in 12,5 seconden en een top van 190 kilometer per uur. De auto was ookleverbaar met een dikke V8 met 6,3 liter inhoud. Deze zat in de SEL. De verlengde versie met luchtvering. Het artikel heeft ook ruimte voor de auto`s waarmee de Sovjets echt reden. De ZiL is het merk van communistisch Rusland. Een zeer exclusieve markt want deze gepantserde limousines werden enkel voor de Russische overheid gemaakt. Grote wagens met motoren van zeven liter inhoud.
  • Zeven feitjes over de film: Wist u dat Octopussy de eerste sundtrack was die op CD uitkwam? En dat de ontsnapping met de Acrostar was gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

De Mercedes 250Se is niet meer te koop.  Het volgende nummer is nummer 24 de Mini Moke uit Live and Let Die (1973). Het model wordt in week 8 samen met nummer 25 de Aston Martin DB5 uit Goldfinger op locatie bij de fabriek van de schurk bij de abonnees thuisbezorgd.

De Mini Moke is nu verkrijgbaar bij de betere boekwinkels en warenhuizen voor 12 euro 99, een review kunt u binnenkort bij ons verwachten. Meer informatie over abonnementen en nabestellen vind u op jamesbondcars.eu.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse James Bond liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.