James Bond Nederland

James Bond Car Collectie 24: Mini Moke

De Moke werd gepresenteerd als vierwiel voertuigje voor het Britse leger. Maar hij werd niet goedgekeurd. Na modificaties kwam hij op de particuliere markt.

Live and Let Die van 1973 was de eerste James Bondfilm met Roger Moore. Voor de producenten Harry Saltzman en Albert Brocolli betekende dit dat de film niet op alle voorgaande films mocht lijken. Dit was ook duidelijk zichtbaar in de auto`s en andere voertuigen. Geen Aston Martin maar wel een pimpmobiel in de vorm van de Covorado (deel 22), een dubbeldekker bus en de Mini Moke. Een wagentje dat werd ontworpen voor het Britse leger om zo snelle landingen uit de lucht te kunnen maken in vijandig gebied. Althans dat was de bedoeling. Het leger wees het ontwerp af.

Het diorama is gesitueerd in de haven van San Monique, een fictief eiland. CIA Agente Rosie Carver brengt James Bond vanuit zijn hotel naar de haven voor een ontmoeting met Quarrel Junior. De zoon van Quarrel uit Doctor No (1962).  Bond zit achter het stuur. Het model is opnieuw prachtig gedetailleerd. Het nummerbord suggereert dat het wagentje geregistreerd staat op Saint Kittens, een eilandje bij Saba. In de film duidelijk een Britse kolonie. In werkelijkheid werden de scènes opgenomen op Jamaica. Bond en Rosie zijn goed zichtbaar.

Het magazine bevat de volgende onderwerpen:

Inhoud: Regisseur Guy Hamilton verteld over zijn keuze voor New Orleans als belangrijkste filmlocatie. De film is voor een groot deel opgenomen in Amerika. Ook in New York. De meren van de staat Louisiana waren bijzonder geschikt voor een van de meest spectaculaire achtervolgingen op het water uit de James Bond geschiedenis.

Bond Klassiek Mini Moke: De Moke schematisch getekend. Het Spartaanse ontwerp maakte de auto geschikt voor kleine afstanden. Omdat de auto eigenlijk voor het Britse leger was ontworpen moest deze worden aangepast aan particuliere wensen. De Moke heeft slechts drie ronde plaatstalen onderdelen. Het plastic dakje was een optie en leek op een partytent. De brandstoftank zat in de linker dorpel. Aan de rechterkant bevonden zich de accu en een afsluitbaar bergvakje.

Scène voor Scène: De spectaculaire bootachtervolging was een zeer moeilijke operatie. Er werden 26 speedboten voor gebruikt waarvan er 17 werden afgeschreven. Dit kwam doordat het berekenen van onder andere de helingshoek voor de schans niet met de computer werd berekend. Het was dus een kwestie van oefenen. In deze oefensessies lukte het geen enkele keer om de Glastron GT150 over de dijk en politieauto heen te krijgen.Na alle fiasco`s kwam iemand met het idee om een computer te gebruiken om een berekening te maken voor de vaartsnelheid en hellingshoek. Dit werkte en de boot vloog over de testdijk heen.

De opnames begonnen en de stunt stond er in één keer op. Voor Acteur Clifton James werd geen stuntman gebruikt omdat de crew zo verzekerd was van hun zaak. James Bondacteur Roger Moore raakte gewond tijdens de opnames. Dit kwam doordat hij een scherpe bocht nam en de motor van de boot zonder benzine kwam te zitten door de middelpunt vliegende kracht. Een boot wordt dan onbestuurbaar. Moore klapte op een boothuis en kon zijn benen niet meer bewegen. Gelukkig voor hem kwam zijn gevoel weer terug en kon hij de volgende dag weer meewerken aan de opnames. Moore: “Met een stok hinkte ik naar die speedboot, helemaal niet zo dynamisch dus, en ook instappen ging moeizaam”.

Poster Mini Moke. Zonder dak in een wit leren uitvoering. 

Bonds Beste: Het geluid van 007: John Barry is de man die het originele James Bondtheme van Monty Norman geschikt maakte voor Doctor No. Hij voegde een loopje met een elektrische gitaar in en iedereen herkent het theme tot op de dag van vandaag. Barry werkte mee aan alle films van Sean Connery, The Man With The Golden Gun (1973) Octopussy (1983), A View To A Kill (1985) en The Living Daylights uit 1987. Voor Goldfinger (1964), Thunderball (1965) , On Her Majesty`s Secret Sevice (1969) en The Man With The Golden Gun (1974) schreef hij de titelsong.

David Arnold componeert sinds Tomorrow Never Dies alle James Bondfilms. Hij is een groot fan van Barry: “Het feit dat in muziekrecensies tegenwoordig woord gesproken wordt van een Bond-achtig en Barry-achtig zegt eigenlijk al genoeg…Het is muziek die die perfect past bij de sfeer van een spionagefilm”.

Omdat Live and Let Die totaal anders moest worden als alle voorgaande films werd Barry buiten de film gehouden. Daarbij hoorde dus een andere sound en een soundtrack van Paul McCartney. Het nummer Live And Let Die werd gekozen omdat het een andere sound had. Het is ook het eerste popnummer uit de geschiedenis van de films dat werd gebruikt.

Het artikel sluit af met een rijtje bekende James Bond titelnummers. Bij elk nummer wordt verteld wie het heeft geschreven en wie het uitvoerde.

Type Historie: De Moke was bedoelt als een legervoertuig. Dit schreven we al eerder. Maar het Britse leger wees het af. De Buckboard was het eerste prototype maar stond te laag op zijn wieltjes. Daarna presenteerde de British Motor Company de Twini Moke. Een Moke met twee motoren. De legerleiding was nog steeds niet overtuigt en het model werd geschikt gemaakt voor particulieren. Het kreeg 13 inch wielen in plaats van de 10 inch wieltjes en in 1964 was het model te koop. In 1967 werd de Moke naast sparrengroen ook leverbaar in wit met een ruitenwisser aan de passagierszijde.

1966 was een jaar vol verbeteringen. De motorinhoud werd standaard vergroot van een ruim 700 cc naar 998 cc en later werd hij ook leverbaar met een 1098 cc motor. De stoelen werden vervangen door exemplaren luchtige dekstoelen op een buizenframe. Ook het fameuze dakje werd leverbaar. De Moke werd in 1966 ook in Australië gemaakt waar het een groot exportsucces werd. Mede door de James Bondfilm Live And Let Die. Het wagentje was populair onder hippe jongeren en op de stranden. Het Israëlische leger kocht vele Mokes omdat er achterin plaats was voor een machinegeweer. Op Macau werd de Mini het officiële politievoertuig. In 1993 stopte de productie. Er waren toen 50.000 Mokes gemaakt.

Maar de Moke verscheen niet alleen in Live And Let Die. Ook in The Spy Who Loved Me (1977), You Only Live Twice (1967) en Moonraker (1979) werd het model gebruikt, vooral door schurken met duistere plannen.

Tot slot de zeven feitjes. Wist u dat Julius Harris (Tee Hee) zelf met het idee kwam van zijn grote mechanische klauw? En dat Diana Ross bijna Bondgirl werd?

De Mini Moke is deel 24 uit de James Bond Car Colectie. Het is te koop voor 12 euro 99 bij de betere tijdschriftenhandels en warenhuizen. Abonnees hebben de Moke samen met de Aston Martin DB5 Goldfinger Factory vorige week ontvangen. Meer informatie over nabestellen en abonnementen vind u op de website jamesbondcars.eu.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse 007 liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.