James Bond Nederland

James Bond Car Collectie 29: Tuk Tuk

Een Tuk Tuk die wheelies kan maken en 115 kilometer per uur loopt? Dat kan enkel in de James Bondfilms.

Voor Octopussy (1983) koos de crew voor een land waar men nog niet eerder opnames had gemaakt. Het bruisende India. Hier speelde zich een deel van het verhaal af. Maar wat is een film die in India is opgenomen zonder het meest populaire vervoermiddel van zijn inwoners?

De Tuk Tuk werd in de film geschreven. Bond maakt er samen met zijn Mi6 contactpersoon Vijay een lichtelijk gespannen ritje mee. In hartje Udaipur wel te verstaan.

Het diorama situeert de actie op de markt van Udaipur net als hij over de bus en de kameel is gesprongen. Bond zit achter op de Tuk Tuk. Puin vliegt in het rond. Wederom valt het oog voor detail op. We zien de kettingaandrijving onder de scooter, de sinasappelen en de details op de Tuk Tuk.

Het magazine bevat de volgende onderwerpen:

Inhoud: Het succes van de film Indiana Jones: Raiders Of The Lost Ark dreef Bond naar Azië voor opnames. India was een locatie met een aantal onverwachte problemen zo verteld regisseur John Glen. Zo kwamen er altijd meer figuranten naar de set dan nodig.

Bond Klassiek, Tuk Tuk: De Tuk Tuk was geen normale taxi. De “dienstwagen” van Vijay Amritraj had veel meer vermogen en een grotere motor dan het origineel. De wielophanging is ook verstevigd. De Tuk Tuk had ook een achterbank die anders om stond. Normaal staat de bank zoals bij een normale wagen en zit er een schot tussen de bank en de achterkant.

Scène voor Scène: De stunts met de Tuk Tuk. Udaipur was locatie voor een spannende achtervolging per Tuk Tuk. Schurk Gobinda volgt Bond en Vijay met een normale Tuk Tuk. Handlangers volgen per Jeep. De wheelies zorgden voor spektakel. Stuntrijder Rémy Julienne werkte eerder al mee aan For Your Eyes Only in 1981. Hierin reed hij de 2CV.

Voor Octopussy moesten Tuk Tuks op hoge snelheid door de binnenstad razen, wheelies maken, over een kameel heen vliegen en van hoge trappen scheuren. Jullienne kon dat niet per standaard voertuig en sleutelde er flink aan.

Tijdens een stunt reed een fietser gewoon tussen de Tuk Tuk van Bond en een Jeep door terwijl deze op hoge snelheid voorbij raasden. De stuntmensen hielden even hun zwaarden binnenboord en reden verder. Dit zegt genoeg over de moeilijke omstandigheden waarin de crew de film opnam.

Poster: Een aantal standaard Tuk Tuks in India.

Achter de Schermen: Laatste Vlucht. Bond vecht met Gobinda op een vliegtuig. Dit staat niet op de grond natuurlijk maar bevind zich op grote hoogte. Een stunt van formaat. Snelheden van 185 kilometer per uur en dan vechten een hele opgave. Vooral als je bedenkt dat de heren ook nog een kurkentrekker moesten doen met 300 kilometer per uur.

De stunt was een succes. Alleen de scènes van het vliegtuig zelf waren gevaarlijker dan gedacht. Bij de eerste poging van de crash die men filmde stortte het vliegtuig van een schans afgeladen met explosieven! Gelukkig kon het vliegtuig weer opnieuw de lucht in. Ditmaal liep het beter af.

Type Historie: Tuk Tuk. De taxi voor de binnenstad. Het voertuig werd in Japan ontworpen maar werd pas echt populair in Thailand. Snel en wenbaar in de stad. Ondanks de 7 pk kon het wagentje zware vracht vervoeren. Hij haalde een top van een kleine 50 kilometer per uur.

De Tuk Tuk heeft aan de voorzijde een kleine cabine voor de bestuurder met daarachter een bankje voor passagiers. Een stalen of linnen dak zorgt voor enige bescherming. Er zijn ook deuren en afritsbare panelen te verkrijgen.

Film en Fictie: De zeven feitjes. Wist u dat Albert Broccoli een grote fan was van tennis? Zo kwam Vijay Amritray in de film terecht. Octopussy is de eerste film in samenwerking met MGM.

Poster achterzijde: Amerikaanse filmposter Bond, Thirteens Times.

De Tuk Tuk is verkrijgbaar bij de betere tijdschriftenhandels en warenhuizen voor € 12,99. Het volgende model is nummer 30. Dit is de Ford Mustang van Fiona Volpe uit Thunderball. Abonnees hebben de AMC Hornet en de Tuk Tuk midden april ontvangen. Voor meer informatie verwijzen we u door naar jamesbondcars.eu.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse 007 liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.