James Bond Nederland

James Bond Car Collectie 63: Alfa Romeo 159 Ti

De Alfa staat voor Italiaanse luxe. De Ti heeft een V6 aan boord. De auto maakt het James Bond erg lastig als hij zich naar Siena spoed.

Het is een hele tijd geleden dat u iets over de James Bond Car Collectie heeft gehoord. Dit komt door tijdgebrek op de redactie. Het schrijven van een review is niet iets wat je binnen een half uur doet. Hiervoor is veel tijd nodig. We gaan u in de loop van tijd nieuwe reviews geven. Ook wordt het dossier aangevuld.

De Alfa Romeo 159 Ti maakt het James Bond knap lastig. Bond scheurt met zijn Aston Martin DBS naar Siena. Hij heeft een zeer belangrijk pakketje bij zich. Maar dan duiken er twee Alfa Romeo`s 159 in zijn spiegel op, ze komen niet voor een gezellig ritje.

De pre-title sequence van Quantum Of Solace (2008) is er eentje met veel actie en geweervuur. Binnen een luttele vijf minuten worden er veel auto`s en vrachtwagens afgeschreven. Alles gaat heel snel. Dit is de invloed van 2nd unit regisseur Dan Bradley. Hij werkte mee aan The Bourne Ultimatum in 2007.

Diorama

Laten we het eens over de Alfa Romeo gaan hebben. Het diorama ziet er mooi uit. De details van de spaakwielen spreken ons aan. Er zijn helaas meer punten van kritiek dan normaal. En dat begint bij de deurklinken. Deze zijn zwart uitgevoerd. Maar op het de auto zijn ze zilver.

De uitlaten hebben hetzelfde probleem. Op het diorama zijn ze zwart. Op de auto zilverkleurig. Ook de detaillering van de achterlichten is niet om over naar huis te schrijven.  Als laatste ontbreekt het Alfa Romeo logo op de achterklep.

Het magazine bevat de volgende onderwerpen:

Inhoud

Dennis Gassner ontwierp de decors voor Quantum Of Solace. Het was zijn doel om de decors de oude stijl van de James Bondfilms mee te geven. Dit zien we niet alleen in de decors maar bijvoorbeeld ook in de gaderobe van Daniel Craig. Tom Ford zorgde voor kleding met een knipoog naar de stijl van de Bond van Sean Connery.

Marc Forster regisseerde de film. Hij wilde zo veel mogelijk met echte locaties werken. Dit begon in Italië. Waar we de autoachtervolging zien. Bond wordt achtervolgd door twee Alfa Romeo`s 159 Ti.

Bond Klassiek: Alfa Romeo 159

De Alfa Romeo in de film is een 3,2 liter V6 met vierwielaandrijving. De stijl van Giugiaro zorgt voor een prachtig lijnenspel. Kenmerkend voor Alfa Romeo. De 159 heeft een robuuste neus en een hoge taillelijn die gespierd oogt.

Achter de Schermen: Gevecht in Kunstgallerie

Tijdens de achtervolging van Bond op de corrupte agent Mitchell komt 007 in een klokkentoren terecht. Stuntcoördinator Gary Powell verteld:

Oorspronkelijk was het idee de kunstgalerie te plaatsen in de grote kathedraal in Siena. Maar de autoriteiten zouden een filmploeg waarschijnlijk geen toestemming geven om dingen te vernielen vlakbij een 550 jaar oud kathedraal.

Daarom hebben we de galerie op de Pinewood Studios gebouwd.

De acteurs droegen beschermende harnassen. Deze moesten ervoor zorgen dat de acteurs niet te hard tegen de grond klapten bij een val. De set was speciaal geprepareerd met buizen van zacht aluminium zodat de acteurs zich niet konden bezeren. Het glas kreeg een dezelfde behandeling.

Poster: Alfa Romeo 159

Scène voor scène: Achtervolging in de Steengroeve

De autoachtervolging aan het begin van de film bevat een deel waarin de wagens door een steengroeve scheuren. Deze is gefilmd in het Noord Italiaanse stadje Carrara. Voor het stuntteam een enorme uitdaging. Vooral omdat er in de steengroeve marmer werd gewonnen.

Door de marmerwinning veranderde het landschap voordurend. Dit vertelt Dan Bradley, regisseur van de Second Unit:

Als we een volgende keer terugkwamen, moesten we het traject van de achtervolging weer helemaal aanpassen.

Tijdens de repetities was gebleken dat er heel wat banden in rook opgingen. Dus moest er in het schema tijd worden vrijgehouden voor reparaties.

We gebruikten zo`n groot deel van de bandenvoorraad voor de Alfa dat we zelfs naar Duitsland moesten uitwijken. We werkten met een speciale bandenmaat waarvan er niet zoveel waren. Voor de Aston Martin hebben we zelfs bijna de hele wereldvoorraad verstookt!

De Alfa Romeo werd bestuurd door Mark Higgins. Hij heeft 20 jaar rallyervaring. Toch had hij zijn handen vol aan de Alfa. Dit was voor Ben Collins ook het geval. Hij reed de Aston Martin DBS.

Type-Historie

In 2006 kwam Alfa Romeo met de 159. De opvolger van de 156. In de jaren 50 won Juan-Manuel Fangio met een 159 racewagen het wereldkampioenschap Formule 1. De huidige 159 wordt gekenmerkt door zijn V-vormige grille en gemeen priemende koplampen.

Naast de sedan wordt er ook een stationwagen geleverd. Deze heet Sportwagon. De 3,2 liter V6 waarmee de schurken in Quantum Of Solace rijden heeft 256 pk en een topsnelheid van 240 kilometer per uur. De auto doet 0-100 in zeven seconden. Alfa Romeo Nederland heeft in 2010 flink in het aanbod van de 159 gesneden. Zo is de 3,2 liter V6 komen te vervallen.

De producenten van de Bondfilms wilden voor de achtervolging oorspronkelijk de Jaguar XF gebruiken. Maar kwamen daarop terug omdat de achtervolging in Italië speelde. Daar passen geen Engelse auto`s bij. Alfa bouwde acht speciaal geprepareerde auto`s voor de film. De achtervolging is trouwens origineel met drie Alfa`s gedraaid.

De eerste sneuvelde in een frontale aanrijding met een vrachtwagen. De tweede vliegt in een ravijn. En de derde? Die werd op de montagetafel uit de film geknipt.

Film en Fictie: Zeven feiten over de film

De actiescènes in de film bevatten vier traditionele elementen. Een achtervolging per auto, boot en vliegtuig. De grote finale tussen Greene, Bond en Camille is het vierde element.

Voor de opera Tosca in Oostenrijk werden 1700 figuranten gevraagd. Op de computer is dit aantal vergroot tot zevenduizend.

Achterzijde magazine: Poster Quantum Of Solace, november

De Alfa Romeo 159 Ti is verkrijgbaar bij de betere warenhuizen en tijdschriftenwinkels. De volgende uitgave van de James Bond Car Collectie is die van de Bentley 4 ¼ litre uit From Russia With Love. Voor meer informatie verwijzen we u naar jamesbondcars.eu.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse James Bond liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.