James Bond Nederland

Ontmoet de ontwerper van Bond’s DB10

Het was het paradepaardje van de persconferentie van Spectre, de DB10 van Aston Martin. Nooit eerder werd er speciaal een auto ontworpen en gebouwd voor een Bond-film, die vervolgens ook niet door mocht in de catalogus van het desbetreffende automerk.

De DB10 zou een knipoog naar de toekomst zijn van het Britse automerk. En niets bleek minder waar toen Aston Martin vorige maand de Vantage uit de doeken deed. Vele invloeden van de DB10 zijn te zien in dit nieuwe racemonster, dat vanaf komend jaar verkrijgbaar zal zijn.

Het ontwerp van een auto is natuurlijk iets dat niet over één nacht ijs gaat. De meeste auto’s maken een heel lang proces mee, van idee naar ontwerp, prototypes, testfases en uiteindelijk het productiemodel. Een proces van vele jaren. De DB10 daarentegen moest binnen een paar maanden klaar staan op de set van James Bond.

© BurtonMail

De ontwerper van de auto is Sam Holgate. In een interview met BurtonMail, doet hij zijn verhaal over het proces van ‘simpele’ tekening tot een auto in een blockbuster film.

Sam Holgate belandde na zijn zeven-jarige studie al in het kleinschalige designteam van Aston Martin. Eén van de schetsen voor de nieuwe Vantage werd bij toeval ontdekt door de Bond producenten die op bezoek kwamen bij Aston Martin.

For me it was quite a normal day in the design studio, or at least that’s how it started out.

We’d been working on proposals for the new Vantage and we had lots of sketches on the wall. The producers from the Bond film had come in to look at another car we were trying to get used in the film.

But as they were walking round they saw one of my sketches on the wall, which was a full-size side-view print of the car that I was working on, and they took a liking to it and said they wanted to use that in the film.

Het ontwerp dat Sam had gemaakt was één van de vele ontwerpen die bestemd waren voor de nieuwe Vantage. Eén van de schetsen van Sam trok de aandacht van de producenten, die erg stellig waren om deze auto toe te voegen als Bond-car in het rijtje van o.a. de DB5 en DBS.

De tijdspan van ontwerp naar een echte auto was slechts enkele maanden. De producenten kwamen in februari op bezoek en wilden 10 stuks hebben voor juni. Een grote uitdaging.

At the time we were only a couple of weeks into working on the clay model and it was really early days but they’d decided they wanted to use it and they wanted 10 cars built by June.

This was back in the February so the time was really tight. It was quite incredible to get from the sketches to 10 moving cars in that time.

Uiteindelijk kreeg het team van Aston Martin het voor elkaar om de auto’s op tijd te leveren. Sam werd uitgenodigd om de wereldpremière van Spectre bij te wonen in de Royal Albert Hall, om zijn belangrijke bijdrage aan de film op het grote scherm te bewonderen.

You see the car unveiled in that shot where Q is presenting the car. It’s the sort of thing that makes your hairs stand up on the back of your neck.

I’ve been a fan of the franchise for many years and I can remember watching all the Bond films when I was younger and now I’m part of it. It was an incredible thing to do.

It was a bizarre experience to see it on the big screen and quite surreal in many ways, but I’m incredibly grateful for it and glad to have had that experience.

Naast een flamboyante rol in de film, die niet goed afloopt voor de DB10, is de DB10 vereeuwigd door enkele fabrikanten als schaalmodel. De kans dat je er één op de weg tegen zult komen is zo goed als nul. De nieuwe Vantage zal daarmee een prima alternatief zijn voor dit unieke model.

Met welke creatie Sam en het designteam (onder leiding van Marek Reichman) in Bond 25 op de proppen komen is voorlopig nog even afwachten.

Joey Verseput

Joey Verseput

Sinds Die Another Day liefhebber van James Bond films, boeken en gadgets. Gek op films met Roger Moore als 007.

Reageren

Registreren

Nieuwe Topics