James Bond Nederland

Vijf distibuteurs in de race voor distributierechten James Bond

In 2015 liep het distributiecontract van Sony Pictures Entertainment voor vier films af. Het bedrijf verdiende er vanwege allerlei contract clausules niet heel veel aan. Al brachten Casino Royale (2006), Quantum Of Solace (2008), Skyfall (2012) en Spectre uit 2015 ongeveer 3,5 miljard dollar in het laatje. Dit meldt The New York Times.

Volgens de krant zijn er, naast Sony, vier filmdistributeurs in de race om de succesvolle franchise over te nemen. Het gaat om Warner Bros, Universal Pictures, 20th Century Fox en Annapurna (een bedrijf van Oracle baas Megan Ellison). Metro Goldwyn Mayer en EON Productions zoeken een nieuwe distributeur voor één film. Paramount en Walt Disney Pictures waren afwezig. De ene vanwege bedrijfsmatige problemen en de ander vanwege een vernieuwde focus op films voor de hele familie.

Sony Pictures Entertainment sprak tijdens een meeting over hun jaren lange ervaring en successen in het distribueren van de James Bondfilms. Ze willen de franchise graag uitbreiden. De locatie kon niet beter worden gekozen. De presentatie werd in een geluidsstudio in een nagebouwd decor van Doctor No (1962) gegeven.

De rolverdeling voor de nieuwe film is tijdens de meetings volgens insiders niet ter sprake gekomen. Een insider meldt dat men hoopt dat Daniel Craig voor nog één film terugkeert. Volgens IMDb heeft de acteur ruimte in zijn planning om de geheim agent gestalte te geven.

MGM, EON Producties en de vijf andere film distributeurs gaven hier na herhaaldelijke telefoontjes en emails geen reactie op.

Maar waarom verdiende Sony weinig aan de James Bondfilms? Dat zat bij Spectre ongeveer zo; De distributeur betaalde 50 procent van de Spectre productiekosten. Ongeveer berekend op 250 miljoen dollar. Maar men kreeg maar 25 procent van de opbrengst terwijl ze wel tientallen extra miljoenen dollars in marketing staken. Daarnaast moest Sony een deel van de winst aan MGM terug geven voor andere niet Bond gerelateerde films waaronder 22 Jump Street.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse James Bond liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.