James Bond Nederland
aston-martin-db5-goldfinger-continuation05-jpg.

Aston Martin DB5 terug in productie

Geen oude garage, waar de lucht van olie, benzine en rubber bij elkaar komen zoals vroeger, maar een hightech garage waar gekozen is voor 50 tinten grijs. In Newport Pagnell (Verenigd Koninkrijk) wordt 55 jaar na de laatste DB5 opnieuw het model weer gebouwd. 25 stuks om precies te zijn.

aston-martin-db5-goldfinger-continuation04-jpg.

We hebben er al een paar keer eerder aandacht aan besteedt. Aston Martin heeft besloten om in samenwerking met EON Productions de iconische auto opnieuw te bouwen. In totaal worden er 25 stuks gebouwd die hetzelfde zijn als de auto uit Goldfinger (1964), inclusief alle gadgets. De prijs: een slordige 3 miljoen euro. De bouw van deze auto’s is op dit moment, ondanks de coronacrisis, in volle gang. Aston Martin heeft beelden hiervan vrijgegeven.

De Aston Martin DB5 wordt gezien als The Most Famous Car In The World en is een van de meest gewilde klassieke Aston Martin modellen. De auto is synoniem geworden voor tijdloze stijl van een sportwagen. De auto werd oorspronkelijk tussen 1963 en 1965 gebouwd in de Aston Martin fabriek in Newport Pagnell. Er rolden in die tijd iets minder dan 900 exemplaren van de band: allemaal met de hand gebouwd.

Continuation Car Program

De nieuwe DB5 modellen worden gebouwd in het kader van het Continuation Car Program. Een programma omgezet door Aston Martin in 2017 om klassieke modellen in beperkte oplage opnieuw uit te brengen. Het begon met de DB4 GT en nu is dus de beroemde DB5 aan de beurt.

Het is een aardig werk. In totaal wordt er per model 4.500 uur arbeid ingestoken op de Heritage afdeling van het Britse merk. De auto wordt wederom met de hand gebouwd met behulp van moderne apparatuur, maar ook het oude vakmanschap uit de tijd dat Sir David Brown. Er wordt ook nauw samengewerkt met Chris Corbould, special effects supervisor van vele James Bond-films.

Alle nieuwe auto’s zijn minutieus gedetailleerde authentieke reproducties van de DB5 die op het scherm te zien zijn, met enkele sympathieke aanpassingen en verbeteringen om de hoogste bouwkwaliteit en betrouwbaarheid te garanderen. Alle DB5 Goldfinger Continuation-auto’s worden gebouwd volgens één exterieur kleurspecificatie – Silver Birch lak – net als het origineel.

Onder de kap

De wagens zijn voorzien van originele DB5-vormige aluminium carrosseriepanelen die elegant rond een authentieke DB5-chassisstructuur van zacht staal zijn gewikkeld. Onder de motorkap bevindt zich een atmosferische inline zescilindermotor van 4,0 liter met zescilinderkop, drie SU-carburateurs en oliekoeler, die in de orde van grootte van 290 pk kan genereren. Dit is gekoppeld aan een ZF-handgeschakelde vijfversnellingsbak in de achterwielaangedreven DB5, die ook een mechanisch sperdifferentieel heeft.

aston-martin-db5-goldfinger-continuation12-jpg.

Servo-ondersteunde hydraulische Girling-type stalen schijfremmen, tandheugelbesturing – die geen ondersteuning biedt – en een ophanging met veer- en schokdemperunits met stabilisatorstang vooraan en een achteras met actieve as met radiusarmen en Watt-koppeling maken het dynamische pakket compleet.

aston-martin-db5-goldfinger-continuation13-jpg.

Heritage Program Manager Clive Wilson is een van degenen die het nauwst betrokken zijn bij het proces om de nieuwe DB5 Goldfinger Continuation-auto in productie te nemen. Hij zei: “Het is best spannend om de eerste auto van een klant moeiteloos door het ingewikkelde productieproces te zien rijden. Het is duidelijk dat we als bedrijf al meer dan 50 jaar geen nieuwe DB5 hebben gemaakt, dus ik ben er zeker van dat we betrokken zijn bij de bouw van deze auto’s, die deel zullen uitmaken van de geschiedenis van Aston Martin. van ons zullen onze kleinkinderen erover vertellen! “

Paul Spires, President van Aston Martin Works waar de originele DB5 werd gebouwd en de nieuwe auto’s worden ook gemaakt, zei: “We maken misschien wel het meest begeerlijke ‘speelgoed’ dat ooit is gebouwd voor 25 gelukkige kopers wereldwijd. Het creëren van de DB5 Goldfinger  Continuation-wagens en het werken met EON Productions en supervisor voor speciale effecten, Chris Corbould, is iets echt unieks en een echt hoogtepunt in de carrière voor alle betrokkenen hier bij Aston Martin Works.

Levering en gadgets

De eerste leveringen van de DB5 Goldfinger Continuation aan klanten starten in de tweede helft van 2020. De auto is niet geschikt om de weg op te gaan en is voorzien van de volgende (zoals in de film te zien was) gadgets:

Exterieur:

  • Rookgordijnsysteem achter
  • Achter gesimuleerd olievlekafgiftesysteem
  • Draaibare nummerplaten voor en achter (driedubbele platen)
  • Gesimuleerde dubbele front machinegeweren
  • Kogelwerend achterschild
  • Uitschuifbare rammen voor en achter
  • Gesimuleerde bandenslijper
  • Afneembaar dakpaneel bij de passagier (optionele uitrusting)

Interieur:

  • Gesimuleerde radarscherm met tracker kaart
  • Telefoon in de deur van de bestuurder
  • Pookknop knop met daarin de knop voor de schietstoel
  • Armsteun en schakelaars in de middenconsole
  • Onder de stoel verborgen wapens / opbergbak
  • Afstandsbediening voor activering van gadgets

Tot slot willen we je onderstaand filmpje zeker niet onthouden!

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper is sinds zijn dertiende gek van de James Bond-films. Later is hij zich gaan verdiepen in het leven van Ian Fleming en de James Bond-boeken. In 2006 was hij samen met Jorrit de oprichter én is hij één van de drijvende krachten achter James Bond Nederland. Hij houdt ervan om onderwerpen uit te diepen zowel op gebied van boeken als van films. Zijn droom blijft nog steeds een eigen James Bond-magazine!

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.