James Bond Nederland

Daniel Kleinman terug voor Bond 25

Soms heb je nieuws wat wel te verwachten valt. Het nieuws dat Daniel Kleinman; Title designer voor James Bond sinds GoldenEye, met uitzondering van Quantum of Solace, terugkeert is dan ook geen verrassing.

Het nieuws rond Kleinman komt van onze Noorse collega van James Bond Magasinet. Morten Steingrimsen sprak met hem:

Ik heb inmiddels wat ideeën voor de pre-title sequence. Ook heb ik Cary Fukunaga (regisseur) ontmoet, hij is een getalenteerd man. Het proces is nog prille. Ben net begonnen. Er is ook nog geen titelsong. Maar ik ben enthousiast aan het nadenken over visualisaties voor de main titles.

De Title Sequence

Een van de meest kenmerkende elementen in een Bond-film is toch wel de title sequence, waarbij we de gloednieuwe titelsong ondersteund zien worden door een reeks prachtige visualisaties. In elke film anders, maar de focus ligt altijd op het klaarstomen van het ​​publiek voor (de rest van) het Bond-avontuur; actie, guns, glamour en vele sierlijke vrouwenposes. Daarbij is het ook even een rustpunt, nadat we meestal een spectaculaire openingsscène hebben gezien.

Door de tijd heen hebben we in de vierentwintig verschillenden titel sequenties (zoals we dit op z’n Nederlands zeggen) vele hoogwaardige, visuele designs kunnen bewonderen. Van gouden vrouwenlichamen waarop beelden geprojecteerd worden uit de film of dames die kunsten vertonen aan de loop van een pistool, tot het letterlijk slopen van de Sovjet-Unie. De sequences versterken altijd de film en zijn kunststukjes op zich. Kleinman sprak in 2015 met de Britse krant The Telegraph:

De essentie van Maurice Binder en Robert Brownjohn houd ik graag levend. Uiteraard had ik de beschikking over nieuwe technieken en kon ik daarmee andere sequenties afleveren. Het verhaal van de film is belangrijk. Daar laat ik me altijd door inspireren.

Het Bond-oeuvre van Kleinman

Sinds Kleinman aan het roer staat, weten we dat we telkens verbluft worden met oogverblindend, mooie plaatjes. Niet alleen neemt hij elementen uit het script mee, maar schuwt hij er niet voor om juist ook de actualiteit mee te nemen, zoals de nadruk op de ‘val van het communisme’ in GoldenEye (1995) en de opkomst van technologie in Tomorrow Never Dies (1997). Brosnans tijdperk ging gepaard met een bijzondere sequence, waarbij delen van de film letterlijk geïntegreerd werden in de visualisaties. In Die Another Day (2002) staan de martelingen in de Noord-Koreaanse gevangenissen centraal en zijn we getuige van 007’s pijn.

In het tijdperk van Daniel Craig konden we genieten van de typische speelkaarten-stijl, waarin Casino Royale (2006) gepresenteerd werd. Daarbij werd er nadruk gelegd op het feit dat Bond zijn 007-status behaalde. Er mag daarbij best gesteld worden dat Kleinman er tijdens de Daniel Craig-films (voor Quantum of Solace uit 2008 werd hij gepasseerd, omdat Marc Forster graag met het bedrijf MK12 wilde werken) nadrukkelijk voor heeft gekozen om verhalende elementen en thematiek erin te verwerken.

In zijn prachtige title sequentie van Skyfall (2012) zien we Bond na zijn val van de brug in een soort nachtmerrie ronddwalen, waarbij hij geconfronteerd wordt met trauma’s uit heden en verleden. In Spectre (2015) komt de octopus uit het typerende logo steevast terug, evenals het feit dat alle schurken uit vorige films met elkaar gelinkt lijken te zijn:

A million shards of glass, that haunt me from my past.

Kleinman en Bond 25

Wat Daniel Kleinman van plan is, is natuurlijk nog niet bekend. Zoals we eerder in een interview met hem naar buiten brachten, is dat dit proces pas veel verder tijdens het filmen ontstaat. Duidelijk is wel dat we mogen verwachten dat de title designer al druk na aan het denken is hoe hij het laatste avontuur met Craig vorm kan geven. Of we daarbij opnieuw een torso van 007 gaan zien, is natuurlijk nog maar de vraag…

Daniël Zevenbergen

Daniël Zevenbergen

Daniël zag zijn eerste Bond-film, 'Octopussy', toen hij slechts 5 jaar oud was en maakte zijn ouders al van kleins af aan gek met zijn Bond-fascinatie. Toen hij op 10-jarige leeftijd 'GoldenEye' in de bioscoop zag, wilde hij net als Pierce Brosnan in grote films gaan spelen. Zijn favoriete Bond-film is 'Casino Royale' met zijn voornaamgenoot in de hoofdrol, ook al blijft Sean Connery in zijn ogen de echte Bond.

2 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • De titels van Quantum of Solace (2008) van Mk12 had minder grandeur dan we van Daniel Kleinman krijgen. Terecht dus dat hij het mag blijven doen. Alleen Die Another Day (2002) was een misser door de mix met Brosnan, vond ik.

    GoldenEye en Spectre zijn denk ik de besten. Vooral die geanimeerde Octopus is geslaagd – in tegenstelling weer tot de vreselijke muziek die ze er tegenaan geplakt hebben. Het wordt tijd dat Wilson zijn veto laat gelden wat de muziek betreft.

    • Ik vind zelf Skyfall echt prachtig. En ik ben echt 1 van de weinigen die het nummer van Sam Smith volgens mij wel kan waarderen, ook al haalt het het niet bij Adèle.