James Bond Nederland

‘Distributiedeal Bond 25 voor de VS bijna rond’

Het ziet ernaar uit dat de Verenigde Staten en Canada de eerste landen zijn die vaarwel zullen zeggen tegen het inmiddels bekend geworden logo van Columbia Pictures. Naar verluid zijn MGM en Annapurna dicht bij het afronden van een distributiedeal voor Bond 25 in Noord-Amerika.

MGM en Annapurna doen de VS
De joint venture MGM-Annapurna zal nu ook directe gevolgen gaan hebben voor de James Bond franchise in de VS. Volgens Deadline Hollywood zal er voor het eind van volgende week nog een handtekening gezet worden onder de distributie-overeenkomst tussen MGM en Annapurna Pictures voor de 25e James Bond film. Een zet die de roaring lion weer wat harder zal doen brullen. Anderhalve week geleden kondigde MGM-baas Gary Barber al aan dat het echt tijd is voor MGM om weer op eigen benen te staan.

Algemeen wordt aangenomen dat dit een gezonde stap is voor MGM. Al sinds “Casino Royale” moest het kleiner geworden MGM, na een lange faillissementsprocedure, de distributietak afstoten. Met als gevolg dat EON Productions (het productiehuis van co-eigenaars Barbara Broccoli en Michael G. Wilson) en MGM (de andere eigenaar, die vooral instaat voor de financiën, promotie en marketing) eigenlijk altijd afhankelijk waren van een derde, veel grotere en machtigere partij. Voor de afgelopen vier Bond films was dat dus Sony Pictures. Met de joint venture MGM-Annapurna gaan twee gelijkgestemde partners nu zorg dragen voor de distributie van Bond 25 in de VS (en Canada).

Erik Lomis, die eerder de Bond films onder Sony Pictures overzag in de VS, komt nu over naar deze nieuwe joint venture om de volledige distributie op poten te zetten. Marc Weinstock, executive op de marketing- en promotieafdeling van Sony voor de voorgaande twee Bond films, gaat nu het hele marketinghandeltje waarnemen bij MGM-Annapurna. Dit alles is meteen ook minder goed nieuws voor Sony Pictures. Zij zijn nu waarschijnlijk uit de race om Bond 25 en toekomstige Bond films te distribueren in Amerika.

Sony zit overigens nog wel aan de onderhandelingstafel voor de internationale distributie, samen met Universal en Warner Brothers. Ook 20th Century Fox werd eerder genoemd, maar deze filmmaatschappij staat nu op het punt om overgenomen te worden door niemand minder dan Walt Disney. Daardoor zouden de kansen voor Fox afgenomen zijn. 20th Century Fox (en daarmee Disney?), Apple en Amazon lijken nog wel te azen op de home entertainment distributie van de Bond films (streaming services, (4K) Blu-rays en DVD).

Het zou dus goed kunnen dat nog maar twee filmmaatschappijen, Universal en Warner Bros., de beste papieren hebben om in te staan voor de internationale distributie van James Bond. Interessant is ook dat Universal Pictures al de distributie deed in Nederland voor de laatste Bond film, “SPECTRE”.

Wat betekent dat voor Bond 25? Aangezien zowel producers Barbara Broccoli en Michael G. Wilson (“The Rhythm Section”, “Film Stars Don’t Die In Liverpool”) andere prioriteiten hebben, zou het zomaar kunnen zijn dat de premieredatum van Bond 25, november 2019, echt nog niet op steen gebeiteld staat. Vergeet niet, de release data van Bond films als “GoldenEye” en “The Spy Who Loved Me” zijn al eens verschoven (van 1994 naar 1995 en 1976 naar 1977 respectievelijk).

Gert Waterink

Gert Waterink

Gert werd al op vroege leeftijd geprikkeld door het intense schatergelach van zijn vader bij het zien van een James Bond film. Rond z’n 10e zag hij zijn eerste Bond-film op TV, “You Only Live Twice”. Toen nog uitgezonden bij de AVRO op Nederland 1. De rage was begonnen. Zijn favoriete film is “On Her Majesty’s Secret Service”, maar in het Daniel Craig tijdperk weet hij niet welke film nou beter is: “Casino Royale” of “Skyfall”. Gert woont en werkt nu in Barcelona, heeft als andere grote passie (film)muziek en verzamelt veel boeken over films…en James Bond.

Reageren

Registreren

Recente Reacties