James Bond Nederland

GJBD: De trailer die niet kwam (reisverslag)

Op Global James Bond Day vloog ik met redacteuren Joey en Merlijn naar Londen om Skyfall in Concert bij te wonen. We waren het eens; vandaag gaan we de teaser trailer van No Time To Die zien. Dat liep toch net iets anders.

Aan de hand van verschillende social media posts (trailer iemand?) en video’s vanuit ons en de officiële James Bond kanalen probeer ik een beeld van Global James Bond Day 2019 te schetsen.

Wat is Global James Bond Day?

Dat leg ik aan je uit in het eerste artikel van de zaterdag. Om 7:00u stond dit verhaal voor je klaar. Global James Bond Day komt voort uit een idee van EON Productions. Zij produceren sinds 1962 de James Bond-films. Dr. No was de eerste in rij en verscheen op, 5 oktober 1962. Op 5 oktober 2012, rond de release van Skyfall, bestond de cinema Bond vijftig jaar. Dan wil je wat speciaals doen. Global James Bond Day was geboren.

Twee video’s van EON

Rond half acht verschijnt er een video van EON Productions rond No Time To Die op social media. Ik veer op. Zou het zover zijn? Nee, dat niet. Om Global James Bond Day te vieren komt men met alle buitenlandse titels voor No Time To Die. In Nederland blijft de titel wat ie is. Maar bijvoorbeeld in Duitsland kiest men voor een Duitse titel. Onze oosterburen kunnen in 2020 naar Keine Zeit zu sterben.

Iets later verschijnt een video op de Facebookpagina van James Bond 007 met, de gunbarrel en alle acteurs. Wat doe jij op Global James Bond Day is de vraag? Wachten op een trailer klinkt het volop in de comments. Opvallend is dat het om exact dezelfde video als die van 5 oktober 2017 gaat. Men heeft enkel extra tekst aan het 007 logo toegevoegd.

Op naar Londen

Onze vlucht vertrekt om 11:30u. Ik ontmoet Merlijn in de vertrekhal. Hij heeft er duidelijk zin in. Joey voegt zich bij de Starbucks bij ons. De barista’s hebben geen idee wie James, Bond en Joe zijn. We filosoferen over de dag die komen gaat. Komt de trailer van No Time To Die uit? We zijn er wat sceptisch onder. Dan is het tijd voor een vlucht van 45 minuten die ons een uurtje terug in de tijd brengt. Tien minuten vliegen? Maak daar maar -15 minuten van!

Als we na een rustige vlucht op London City uitstappen zie ik een dame met zwart haar voorbij lopen. Ze heeft haast. Ik kijk recht in het gezicht van Carice van Houten. Zou ze een afspraak bij EON hebben? Merlijn en ik lachen erom.

De teaser poster

Nog voor we de Tube instappen krijgt Joey een pushmelding. De teaser poster is uit! Wat een groot logo! Kijkt Daniel Craig bewust naar boven? Het blauwe gebouw herkennen we van de foto van Prins Charles. Dit is Cuba. Charles bracht eerder een bezoek aan de set op Pinewood Studios. Craig draagt een prachtige Tom Ford smoking.

Zoals zo vaak bij een nieuwe poster, trailer, foto of titel van een film zijn de meningen op social media verdeeld. Bij deze poster zijn er twee reacties mogelijk. Je vindt hem fantastisch of niet. De negatieve reacties overheersen helaas.

Redacteur Gosse schrijft een uitgebreid artikel over de teaser posters van de James Bond-films in het algemeen. Hij begint bij The World is Not Enough (1999). De eerste film met een teaser poster.

Een showroom aan Aston Martins

Bij de vorige Global James Bond Day pakte Aston Martin is samenwerking met Bond in Motion en EON Productions flink uit. Het Britse merk reed met vier Astons uit de films door Londen. De DB10, V8 Vantage, DB5 en DBS trokken veel bekijks.

Uiteraard kan Aston Martin op een dag als vandaag niet toekijken. Ze presenteren de auto’s voor No Time To Die. Naast de al bekende V8 Vantage, DB5 en Valhalla volgt er een verrassing. De DBS Superleggera is ook in de vijfentwintigste James Bond-film te zien!

Skyfall in Concert

Dan is het tijd voor een bezoek aan The Royal Albert Hall. Een DB5 staalt ons tegemoet. Wat een prachtig wagen is dat toch. Hij rijdt ook best, dat zie je hier. Binnen treffen we voordat het concert begint schrijver Neal Purvis. Hij is druk met zijn dochters bezig en we besluiten hem maar met rust te laten. Even later loopt een man in witte smoking met een rode bloem in zijn revers de Hall in. Het is Tom Sears van James Bond Radio. Na een vriendschappelijke omhelzing zeggen we elkaar na het concert te treffen. In de drukte loop ik hem vervolgens mis.

Als we onze plekken hebben gevonden begint de show. Skyfall regisseur Sam Mendes heet ons welkom. Hij heeft lovende woorden voor zijn componist Thomas Newman. Thomas spreekt ons toe. Hij komt integer over. Zijn broer David dirigeert het concert. Waarom Thomas dit niet doet is ons niet bekend. Het deel voor de intermissie is goed.

Maar pas na de pauze, we hebben net Shanghai en Macau gehad, wordt het erg sterk. Uiteraard heb ik de film al meerdere malen gezien. Daarom kijk ik vooral naar het orkest. Ze doen het fantastisch, wat een energie! Het afsluitende James Bond theme knalt door de Hall heen!

Is daar dan toch de trailer?

Joey tovert een video van de officiële James Bond Instagram tevoorschijn. Het is de trailer, jongens! We kijken verrast op! Hij staat naar ons te grijnzen. Nee, het is geen trailer. Meer een reclame voor No Time To Die. Men telt op met vijfentwintig fragmenten uit tien jaar James Bond, Daniel Craig en toont de release plus het logo. Inmiddels loopt het tegen twaalven. Die trailer gaan we vandaag niet zien.

Tijd voor de pub

Na alle indrukken is het tijd voor een stevig glas bier. Een halve liter graag. Voordat ik naar London ging heb ik onder vrienden gekeken wie er ook waren. Ik krijg een appje van Remmert van Braam van Bond Lifestyle. Hij en Anders Frejdh van From Sweden With Love zijn in de buurt. Op dat moment lopen we Wolfgang Thurauf van James Bond Club Deutschland tegen het lijf. Als verrassing hebben Remmert en Anders, de coauteur van Bond kroniek Some Kind of Hero en goede vriend van ons allemaal Ajay Chowdhurry meegenomen. We ontmoeten elkaar hartelijk. Merlijn en ik kennen ze allemaal al ruim tien jaar.

Van links naar rechts: Anders, Joey, Ajay, Jorrit, Remmert, Wolfgang en Merlijn.

In de klassieke Engelse pub zijn we Remmert kwijt. Ajay vertelt dat hij met een paar bekenden van hem staat te praten. Volgers van hem uit Nederland hoor ik hem zeggen. Ik nodig ze uit om hij ons te komen zitten. Dat laten ze zich geen tweede keer zeggen. De heren en dame zijn vol enthousiasme en verrast als ik vertel wie ik ben. Het gaat lang over de films, boeken, teaser poster en de ontbrekende trailer van No Time To Die.

Bond in Motion

Na een uitgebreid ontbijt is het tijd voor een plan om de dag voor onze vlucht naar Amsterdam te bedenken. Merlijn heeft Bond in Motion op Covert Garden nog niet gezien. We besluiten erheen te gaan. Hij is blij verrast. De “showroom” staat vol met voertuigen en props uit de James Bond-films. Het vriendelijke personeel heet ons welkom. Mij valt vooral de halve Aston Martin DB10 op. Dit model werd voor de schietstoel scènes gebruikt. Onze foto’s op Facebook maken bij jullie veel los.

De Noorse connectie

Tijdens het bezoek aan Bond in Motion ben ik in contact met onze Noorse collega en vriend Morten Steingrimsen. Een lunchafspraak is snel gemaakt. De editor van James Bond Magasinet praat uitgebreid over No Time To Die. Hij is met recht trots dat de film in Noorwegen is opgenomen. De uitstekende lunch bevalt ons goed. Uiteraard komen de teaser poster en de niet verschenen teaser trailer ter sprake. Daarna is het tijd om ons weer richting de blauwe zwaan te begeven.

Van links naar rechts: Morten, Joey, Merlijn en Jorrit.
Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse 007 liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

5 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Met de tijdmachine van de KLM naar London.

    Het probleem met de Poster is dat de foto niet speciaal voor de poster gemaakt lijkt te zijn. Het is een van de foto’s van huisfotograaf Greg Williams op de backlot van Pinewood Studios. De foto lijkt zwaar gecropt. Maar of dat de matige kwaliteit van de foto (gezicht Daniel) verklaard? Of zit de ruis er met opzet in? Waarschijnlijk niet, want de blauwe muur ziet er beter uit.

    Het bezoek van Merlijn en Jorrit aan “Bond in Motion” brengt uitkomst. Natuurlijk, Bond beweegt op de poster wat de onscherpte verklaard. Zie het wazige horloge.
    Ik meen te weten dat de expositie van Bond in Motion in London stopt. Dus wie er nog heen wil!

    Het eerste woord “No” van de titel op de poster plakt bijkans tegen het gezicht van Daniel aan. Echt mooi kan ik dit niet vinden. Er is onder genoeg ruimte om het titelblok iets lager te plaatsen.

    In het reclamefilmpje voor No Time To Die zit de teller in de rechter onderhoek. De teller zit op deze wijze in de periferie van de kijker en is daardoor “onzichtbaar”.
    Afdeling marketing kan nog wel wat extra mensen gebruiken…

    • De vliegende blauwe vogel idd! De foto lijkt inderdaad zomaar genomen op de set. Niet met het idee van we maken deze voor de teaser. Of ze bij Bond in Motion stoppen? In een eerder artikel van Joey leek het er wel op. BIM en het London Film Museum zijn inmiddels van WB. Hetzelfde WB heeft ook iets met Harry Potter geloof ik, lol.

      De titel klapt er inderdaad uit. Vind de smoking wel vet trouwens. Marketing? Tsjaaa….