James Bond Nederland

Het GoldenEye 25 project

Soms kom je op internet onverwachts leuke James Bond-gerelateerde dingen tegen. Dit keer stuitte ik op een Facebookpagina met als onderwerp GoldenEye 25. Ik werd nieuwsgierig, dook erin en vond een juweeltje. Een vernieuwde versie van de hitgame GoldenEye 007 van de N64.

De game is helemaal opnieuw opgebouwd en voorzien van zeer fraaie graphics en details. Het project werd opgezet door Ben Colclough en zijn goede vriend Yannick Zenhausem. Ben is verantwoordelijk voor de ontwerpen en de graphics, terwijl Yannick zich bezig houdt met de muziek en geluidseffecten.

Het idee is ontstaan tijdens de release van de GoldenEye 007 uit 2010. Deze game moest een remake zijn van de originele game uit 1997. Ben en Yannick vonden het eindresultaat van deze game teleurstellend en gingen zelf aan de slag. Het project GoldenEye 25 was geboren.

GoldenEye ingevoerd in Unreal Studio
De originele game ingeladen in Unreal Studio. Helaas bleek dit niet bruikbaar voor GoldenEye 25.

Ontwikkeling

Het idee was om de originele game uit 1997 te converteren en in te laden in het programma Unreal Studio. Veel originele content werd hierdoor bruikbaar. Maar Ben kwam er achter dat het niet te doen was om zo vervolgens de originele game te vernieuwen. Daarom werd besloten met het project GoldenEye 25 om de game helemaal opnieuw te ontwerpen met moderne graphics en verbeterde muziek en andere geluiden.

Ondanks dat de game uit 1997 gedateerd is, is het spelelement nog steeds heel actueel. De release staat gepland voor augustus 2022: de 25e verjaardag van de originele Nintendo 64-versie. De game zal alleen verschijnen als download voor de PC. Omdat het project veel tijd kost is er gekozen om alleen een single player versie uit te brengen. Voor de graphics wordt gebruik gemaakt van Unreal Engine 4. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat laatste even moest opzoeken wat het was: www.unrealengine.com

Opnieuw opbouwen

Nog een goede 4 jaar te gaan. Het lijkt heel lang, maar het blijkt een intens project te zijn. Zo is bijvoorbeeld de ontwikkeling te volgen van de buitenzijde van de chemische wapenfabriek. Het originele filmbeeld uit de film GoldenEye staat hieronder.

Nucleaire fabriek in de film GoldenEye

Voor de game werd de buitenzijde, te zien in het 3e level Runaway, helemaal opnieuw 3D opgebouwd. Om een indruk te geven van de resultaten van het opbouwen staan hieronder 4 screenshots weergegeven. Het is ongelofelijk veel werk.

Maar ook alle items van de game moeten opnieuw worden ontworpen: wapens, gangen, televisieschermen. Je kunt het zo gek niet verzinnen. Veel items zijn in de game niet goed te zien. Daarin moet Ben z’n eigen inleving gebruiken om het definitief vorm te geven. Hieronder zie je een voorbeeld: rechts de originele items uit de game, links de nieuwe 3D versie van het GoldenEye 25 project.

GoldenEye sleutel en toegangspas.

Belangrijk voor de spelbeleving is natuurlijk de hoge waarde van realiteit. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan elementen zoals de kogelinslagen in beton, hout, glas etc.

Proeven met schieten.

Muziek

Zoals gezegd houdt Yannick Zenhausem zich bezig met de muziek van GoldenEye 25. Ook hiervoor moet de originele muziek van de GoldenEye N64 game omgezet worden naar een eigentijds geluid, zonder het origineel geweld aan te doen. Op het moment van schrijven wordt er hard gewerkt aan de vormgeving van de treinlevel.

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper mocht op zijn 13e voor het eerst de James Bond-films kijken. Op zijn 14e kocht hij zijn eerste verzamelitem: de Corgi Lotus Esprit Submarine. Sindsdien is hij gek op alles wat met James Bond te maken heeft. Op zijn 21ste startte hij samen met Jorrit van der Valk James Bond Nederland. Zijn favoriete film is The Living Daylights. Naast 007 houdt Merlijn zich bezig met fotografie.

2 reacties

  • Opmerkelijk dat GoldenEye nog steeds als inspiratiebron werkt voor de Bond videogames.
    Michael G. Wilson liet eerder weten dat hij liever zag dat de familie zich met Bondfilms bezighield dan met die games. Saillant detail is dat zijn eigen zoon Gregg als executive producer mede verantwoordelijk was (is) voor de Bond videogames. Hoewel ik zelf niets met games heb, schijnt er een grote doelgroep voor te bestaan.

  • Heb deze game met vrienden helemaal kapot gespeeld. Met vier man knallen! En dan wachten totdat je vriend weer precies voor je neus spawnde haha! Kill!

Registreren

Recente Reacties