James Bond Nederland

JBN Weekoverzicht Week 4

Met Bond 25 in het vooruitzicht, zet de redactie van James Bond Nederland nog eens alle nieuwtjes van de afgelopen week op een rij. Van het officiële bevestigde nieuws tot belangrijk onofficieel nieuws, en van opmerkelijke releases tot verbazingwekkende headlines.

Heeft je ontbijtje goed gesmaakt? Dan kan je ons weekoverzicht gaan lezen en ben je deze zondag weer helemaal up-to-date!

Bond 25 doet Noorwegen aan als filmlocatie

Al in december berichtten we dat Noorwegen wel eens belangrijk zou kunnen worden voor Craig’s vijfde James Bond-film. Zo had het productieteam achter Bond 25 zich met de BV B25 Ltd ingeschreven voor het Noorse Filmfonds. Natuurlijk wordt dat gedaan om aanspraak te maken op filmsubsidies, vermits een film Noorwegen als prominent visitekaartje gaat gebruiken. Dat nieuws werd deze week officieel bevestigd via het Norsk Filminstitutt.

En daar zijn behoorlijk wat centen mee gemoeid. Bijna vijf miljoen euro aan subsidies krijgt Bond 25, en voor de Noren is dat een absoluut record. Mission: Impossible – Fallout (2018) kreeg veel minder centjes. Dienstdoende location manager voor de opnamen in Noorwegen wordt Per Henry Borch (Ex Machina, 2014 & The Golden Compass, 2007) en hoogstwaarschijnlijk wordt het koude besneeuwde West-Noorwegen aangedaan.

En Bond 25 wordt volledig opgenomen met digitale camera-apparatuur

Ander nieuws kwam er van DoP Linus Sandgren. In een interview met ScreenDaily.com gaf hij aan dat hij, net als voorganger Roger Deakins, de Bond-film volledig digitaal gaat opnemen. Gen unicum dus, want Deakins ging hem voor met Skyfall (2012). Het leverde hem een felbegeerde Oscarnominatie op voor Best Cinematography. Sandgren zal al vanaf 4 maart aan de bak moeten, want dan begint het officiële filmen van Bond 25.

Digitale filmapparatuur gebruikt door Roger Deakins, actrice Blake Lively & Michel Legrand © Arri Alexa (2019), OSCAR.COM (2018), Variety Magazine (2017) & History Press (2019)

De DRIVEN: 007xSPYSCAPE-tentoonstelling opent 8 maart

De interactieve James Bond-tentoonstelling in The Big Apple, een samenwerking van EON Productions Ltd., MGM en Spyscape, opent op 8 maart z’n deuren. Overigens niet geheel toevallig vier dagen nadat de productie van Bond 25 officieel is begonnen. Spyscape bevindt zich niet ver van Central Park, in downtown Manhattan. Om precies te zijn op nummer 928 van 8th Avenue. Kaarten zijn gelukkig niet al te prijzig: € 20,35 ($ 23,-) voor volwassenen, € 15,93 ($ 18,-) voor de kids. Lees hier meer informatie over de route.

En ook zijn er nog Secret Cinema tickets beschikbaar

Maar wees er snel bij. Want alweer sinds afgelopen vrijdag heeft de organisator van deze pro-actieve attractie nog enkele kaarten beschikbaar gesteld. Dus ze zijn snel op. In Secret Cinema word jij ‘live’ deelnemer van een heuse film, in dit geval Craig’s eerste Bond-film Casino Royale (2006). Prijzen voor dit festijn zijn niet mals, maar van enkele ex-deelnemers weet JBN dat het werkelijk een onvergetelijke ervaring is. Lees hier meer informatie over de prijzen van de tickets en waar je kunt boeken.

In Memoriam: Filmcomponist Michel Legrand (1932 – 2019)

Bij de meeste Bond-fans doet Legrand wel een belletje rinkelen. Hij componeerde de soundtrack voor Connerys onofficiële James Bond film Never Say Never Again (1983). Nog steeds zijn de kritieken op deze jaren ’80 jazzy soundtrack niet mals. En ook Legrand zelf zij dat hij deze score er gewoon even als tussendoortje deed. Maar de nuchtere Fransman, die het winnen van Oscars altijd vriendelijk wegwuifde als onbelangrijk, verdient wel degelijk een pièdestal.

De man won, zoals aangegeven, meerdere Oscars, waarvoor zijn Oscar voor het musical-drama Yentl (1983) de meest opmerkelijke was. In Yentl speelt Barbara Streisand een Joods meisje die zich voordoet als jongen om zo alsnog te kunnen beginnen aan een opleiding tot rabbijn. Andere films waar hij een Oscar voor won waren The Thomas Crown Affair (1968) en Summer Of ’42 (1971).

© TaliaFilms II Productions, 1983

Coffee Table boek ‘Bond Behind The Scenes’ aangekondigd

We kennen inmiddels al de rijkelijk met foto’s gedecoreerde boeken van society-fotograaf Greg Williams. Sinds Die Another Day (2002) maakte hij zeer spontane, indrukwekkende en grappige kiekjes van cast en crew tijdens het filmproces. Fotograaf John Rankin Waddell deed hetzelfde, maar dan voor de film SPECTRE (2015).

En nu komt daar nog een boek bij, maar dan van allerlei kiekjes op de sets van de eerste James Bond films. In de jaren ’60 en ’70 waren het vaak fotografen van de Britse krant The Daily Mirror die toegang kregen tot de stevig beveiligde sets. Het coffee table-boek BOND Behind The Scenes is vanaf 1 augustus bij drukkerij The History Press verkrijgbaar. Lees verder.

Première EON’s non-Bond productie The Rhythmn Section verplaatst naar 22 november

Het filmen voor de spionage-thriller met actrice Blake Lively en acteur Jude Law was al in november afgerond en oorspronkelijk zou de film volgende maand al in première gaan. Maar qua trailers, marketing en poster-promotie bleef het de laatste weken angstvallig stil. Zou de film verplaatst worden? Dat blijkt nu het geval te zijn. De coproductie van EON Productions Ltd. en Paramount Pictures zal nu per november te zien zijn op het witte doek.

Reden? Paramount ziet de film als uitstekende ‘tegen-programmering’ van Disney’s Frozen 2 die ook op 22 november in première gaat. Bioscoopbezoekers die zich bijvoorbeeld te oud vinden voor Disney, kunnen zich dan lekker vergapen aan deze koelbloedige actiefilm. Het ziet er overigens naar uit dat Paramount er een heuse franchise van wil maken, want er zijn nog veel meer boeken over van auteur Mark Burnell’s over het karakter Stephanie Patrick uit The Rhythmn Section.

Een uitgebreid weekoverzicht deze keer, maar zo hebben we ze ’t liefst niet? Een fijne zondag verder!

Gert Waterink

Gert Waterink

Gert is gastredacteur bij James Bond Nederland. Hij werd al op vroege leeftijd geprikkeld door het intense schatergelach van zijn vader bij het zien van een James Bond film. Rond z’n 10e zag hij zijn eerste Bond-film op TV, “You Only Live Twice”. Toen nog uitgezonden bij de AVRO op Nederland 1. De rage was begonnen. Zijn favoriete film is “On Her Majesty’s Secret Service”, maar in het Daniel Craig tijdperk weet hij niet welke film nou beter is: “Casino Royale” of “Skyfall”. Gert woont en werkt nu in Barcelona, heeft als andere grote passie (film)muziek en verzamelt veel boeken over films...en James Bond.

1 reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Mooi dat het Weekoverzicht weer van start gaat!

    Nadat het circus weer vertrokken is uit Noorwegen zullen de plaatselijke bakker en groenteman die de cast en crew van foerage hebben voorzien van de extra omzet waarschijnlijk hun winkel kunnen verbouwen.

    In 1976 bracht A Bridge Too Far in Deventer vijf miljoen in het laadje van de destijds zieltogende gemeente. Het stelde menig detaillist in staat dat najaar meer aan onderhoud te doen dan alleen de winterschilder langs te laten komen. Geen wonder dat een aantal jaren terug Friese politici actie voerden om James Bond hun kant op te krijgen…
    By the way, in 2020 komt er een making of van bovengenoemde oorlogsfilm online. Het betreft nooit eerder vertoond beeldmateriaal.

    Production Design van A Bridge Too Far deed overigens Terence Marsh die ook het ontwerp deed voor The Hunt for Red October waarin Sean Connery liet zien dat er ook na Bond leven was. “Onze” Vic Armstrong was assistant stunt arranger bij A Bridge Too Far en landgenoot Dickey Beer startte zijn stunt carriere zelfs in Deventer en zien we later terug bij Tomorrow Never Dies als stunt supervisor en in A View to a Kill als stunt coordinator van de snow ski unit.

    Ik zie dat Bond 25-director of photography Linus Sandgren voor het laatst in 2014 met de digitale Arri Alexa werkte. Voor landgenoot Hoyte van Hoytema gaf juist het gebruik van 35mm film aan Spectre de romantische kwaliteit, textuur en uitstraling die hij voor Bond nodig achtte.
    Film heeft kwaliteiten die soms nog steeds ontbreken bij digitaal zoals diepte, terwijl het harde uiterlijk van digitaal onbedoeld een soort extra scherpte toevoegt, vond Hoyte. Daarnaast hadden de digitale opnamen op de daken in Instanbul in Skyfall in 2012 nog te lijden onder het harde zonlicht. Maar met de ontwikkeling van de camera’s zijn we inmiddels een paar jaar verder.

    Digital heeft ook voordelen. Bij film zijn de dailies (het beeldmateriaal van de vorige dag) pas de volgende ochtend beschikbaar voor beoordeling. Digitale opnamen zijn on set direct te bekijken in een veel hogere kwaliteit dan die van de gangbare video assist. Ook de geplande LED-projectie achtergronden die steeds meer worden toegepast bij bioscoopfilms in plaats van greenscreen zijn meteen ‘ín-camera’ te beoordelen. Overigens geldt dit ook voor opnamen van miniatures. Ik hoop dat ze daarmee in Bond 25 weer eens enthousiast gaan uitpakken. Het is precies 40 jaar geleden dat Derek Meddings in Moonraker liet zien dat we helemaal geen CGI nodig hebben.

    Digital werkt wel ietsje vlotter dan film en dat is met de gebruikelijk korte productietijd bij Bond mooi meegenomen, zullen de producers redeneren. Het laatste wat de geplaagde jubileum uitgave immers nog kan gebruiken is uitstel van de première.

    Dat laatste treft dus wel de The Rhythmn Section, zoals we bovenstaand lezen. De echte reden voor uitstel is voor ons moeilijk te achterhalen, maar dat de film belangrijk is voor EON en Paramount is wel duidelijk. Eindelijk een strategisch interessant project voor EON naast de Bond serie, denk ik.

    En inderdaad, al weer een grote filmcomponist die ons ontvalt. Met Yentl en Summer of 42 liet Michel Legrand zien hoe filmnoten horen te klinken.