James Bond Nederland

JBN Weekoverzicht Week 7

Met Bond 25 in het vooruitzicht, zet de redactie van James Bond Nederland nog eens alle nieuwtjes van de afgelopen week op een rij. Van het officiële bevestigde nieuws tot belangrijk onofficieel nieuws, en van opmerkelijke releases tot verbazingwekkende headlines.

Onder het genot van een kop koffie, een roombotercroissant, of wellicht Bond’s eigen toast met Jersey butter en Little Scarlet jam, ben je deze zondag weer helemaal up-to-date.

“Scott Z. Burns herschrijft script Bond 25”

Volgens bronnen rond de productie van Bond 25 wordt het script van Bond 25 herschreven. Dit meld The Playlist. Dat is in de filmindustrie niet uitzonderlijk. Wat wel bijzonder is is dat het zo kort voor de productie van een film gebeurd. Bond 25 zou volgens EON Productions op maandag 4 maart in productie moeten gaan.

Scott Z. Burns en Oscar Isaac. © Broadway.com, 2014

Burns (oa. The Bourne Ultimatum, 2007) werd volgens The Playlist al maanden eerder door EON gevraagd. Hij was alleen druk met zijn nieuwe project The Report. Een film over de nasleep van de aanslagen op de Twin Towers en het Pentagon in 2001 met Adam Driver (Star Wars) en Maura Tierney (Liar Liar, 1997).

Bond 25: opnieuw vertraagd…

“We are absolutely thrilled to be releasing Bond 25 on 8 April 2020.”  Zo luidde het korte statement op 007.com, gisteravond. Plotseling werden de Bond-fans opgeschrikt met het nieuws dat de Bond-film voor de tweede keer is vertraging. Ditmaal met iets minder dan twee maanden. Een te krappe planning? Casting en roosters? Wie zijn er nu precies “thrilled“? Bond-fans wereldwijd hebben online in ieder geval hun onvrede laten blijken.

Daniel Craig bij de persconferentie van SPECTRE (2015)

Maar er is ook positief nieuws. Er wordt achter de schermen hard gewerkt. De film komt er. Het blijft alleen frustrerend dat het ontzettend lang duurt. Lees verder.

Opnames beginnen 6 april?

Volgens Rai News en The Local.it beginnen de opnames van Bond 25 in Italië. Alhoewel we nog niet weten of de eerste opnames buitenshuis zijn, óf dat we überhaupt mogen spreken van het allereerste camerawerk, ligt het vrijwel zeker vast dat de filmcrew vanaf april in Zuid-Italië aan het werk zal zijn. Meerdere bronnen vestigden de afgelopen weken al dat Matera en de wijk Sassi, met de beroemde grotwoningen, enkele van de exotische locaties zullen worden.

Matera, Italië
Matera, Italië. © Wikipedia, 2019. 

Wat we volgens insiders mogen verwachten: Bond die door het historische centrum van Matera gaat wandelen (of rent in een spannende achtervolging), langs de Romaanse kathedraal en door enkele van de sfeervolle stenen straten en pleinen. Daarna komen ook de Sassi-woningen in beeld. Lees verder.

Stuntmannen druk bezig met ‘doodvallen’

Wat we verder weten van Bond 25 op dit moment? Eigenlijk bar weinig. EON Productions zorgt er, na de loslippige productie van SPECTRE (2015), toch wel voor dat het merendeel van alle informatie achter gesloten deuren zal blijven. Slechts enkele feitjes en foto’s komen nu al terecht bij de fans, zoals de twee actiefoto’s van het Instagram-account van stuntman Yves Girard.

© Instagram-account Yves Girard (2019)

Deze Franse stuntman liet beelden ‘uitlekken’ van zijn stuntwerk. Girard werkte al mee aan het stuntteam voor SPECTRE onder leiding van Greg Powell. En deze week bleek hij druk bezig te zijn met ‘doodgaan’. Gezien de locatie lijkt dat plaats te vinden in, hoe kan het ook anders, de Pinewood-lot in Buckinghamshire. Lees verder.

Interview The Bond Bulletin mét JBN

James Bond Nederland brengt je altijd het laatste James Bond nieuws. Maar hoe is deze site eigenlijk ontstaan? Benjamin Lind van The Bond Bulletin interviewde oprichter Jorrit van der Valk.

Jorrit van der Valk & Merlijn Kuiper

James Bond Nederland werd in 2006 door Merlijn Kuiper en Jorrit van der Valk opgericht. De wereldpremière van Casino Royale in Londen was hun eerste wapenfeit. Sindsdien hebben ze gebouwd aan wat JBN nu is. Geniet van een kijkje in de keuken met dit Engelse interview.

De komende weken hopen we toch weer meer nieuws te kunnen brengen. En hopelijk ook wat positiever nieuws. Een titel bijvoorbeeld.

In elk geval……een hele fijne zondag gewenst allemaal!

Daniël Zevenbergen

Daniël Zevenbergen

Daniël zag zijn eerste Bond-film, 'Octopussy', toen hij slechts 5 jaar oud was en maakte zijn ouders al van kleins af aan gek met zijn Bond-fascinatie. Toen hij op 10-jarige leeftijd 'GoldenEye' in de bioscoop zag, wilde hij net als Pierce Brosnan in grote films gaan spelen. Zijn favoriete Bond-film is 'Casino Royale' met zijn voornaamgenoot in de hoofdrol, ook al blijft Sean Connery in zijn ogen de echte Bond.

4 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • De reden dat ze bij EON al weer “absolutely thrilled” zijn, wijst op een “standard operating procedure”. Pierce Brosnan verwijst in GoldenEye naar deze tactiek 🙂

    Het is opvallend dat elders op internet Daniel Craig nu door de fans als boosdoener wordt gezien. Ik zie daar geen reden voor. Ik houd het erop dat na de vertraging die Danny Boyle teweeg bracht EON in paniek zich verkeken heeft in de hoeveelheid tijd die nodig is om de trein weer op de rails te krijgen. (Sony zou roepen “doe maar een wagon minder”). En zoals altijd heeft JBN hier vandaag als een van de eersten het laatste nieuws dat de vertraging ontstaat doordat geheel onverwachts een nieuwe schrijver op het script is gezet. Door toch maar niet met Paul Haggis in zee te gaan, lijkt EON het zekere voor het onzekere te nemen.

    Met het productieproces van films in het algemeen is tegenwoordig wel het nodige aan de hand. In het verre verleden was EON in staat grote producties als The Spy Who Loved Me (1977) en Moonraker (1979) met slechts twee jaar tussenruimte uit te brengen. En weer twee jaar later kwam in 1981 For Your Eyes Only al weer in de bioscoop.

    Dat ze destijds aan meerdere producties gelijktijdig werkten is niet waarschijnlijk, want zowel The Spy als Moonraker hadden dezelfde schrijvers en regisseur. Dat zij aan twee van die enorme films gelijktijdig werkten ligt niet voor de hand. Mogelijk dat de veel lagere budgetten destijds er toe leidden dat het geld voor een nieuwe film sneller beschikbaar was en daardoor ook eerder met de volgende productie kon worden begonnen. Ook hield men er toen misschien rekening mee dat het succes elk moment afgelopen kon zijn en probeerden ze het vuurtje vooral aan de gang te houden.

    Toch blijft het verschil in werkwijze en output in het verleden en het heden boeien. Internet Movie Data Base (IMDb) vermeldt bij For Your Eyes Only, die EON in 1981 als derde film in zes jaar tijd uitbracht, een bescheiden aantal medewerkers – althans in vergelijk met de laatste film Spectre. In vergelijk met Spectre valt de rij medewerkers in 1981 zelfs in het niet! Ook als we de tekst “Crew verified as complete” op IMDb met een korreltje zout nemen, is het verschil in aantal medewerkers vroeger en nu overweldigend.

    Voor een belangrijk deel komt het verschil op conto van de Visual Effects / Animation afdelingen waar geen moderne film tegenwoordig omheen schijnt te kunnen. Bij Skyfall waren deze afdelingen verantwoordelijk voor maar liefst 42 procent van het totaal aantal medewerkers. En net als overal in de samenleving is ook in de filmindustrie de overhead natuurlijk enorm toegenomen. Maar daarmee is het moeizamere proces waarmee films in vergelijk met vroeger tegenwoordig tot stand lijken te komen nog niet helemaal verklaard. Zeker als we ons realiseren dat ten tijd van The Spy en Moonraker de medewerkers van EON nog niet eens over een mobiele telefoon, laat staan e-mail, beschikten… Je vraagt je af hoe ze het destijds allemaal voor elkaar kregen – binnen twee jaar.

    Een andere factor waardoor films vertraging oplopen is, inderdaad, dat akelige script dat cast en crew nu eenmaal nodig hebben. Dit meest onvoorspelbare facet van elke speelfilm speelt keer op keer een kwalijke rol in het sowieso al niet makkelijke productieproces. Werd een script vroeger door een of twee personen geschreven, tegenwoordig zijn vier tot zes schrijvers niet ongebruikelijk. De kwaliteit van de schrijvers wordt minder óf het wordt voor de schrijvers steeds moeilijker om tegenwoordig nog iets origineels te bedenken.

    • Je laatste alinea:

      De verhalen van Fleming zijn inderdaad al een tijd op. Iets baanbrekends verzinnen in de wereld van CGI en Visual Effects is zeker niet gemakkelijk. Vroeger was dat er allemaal niet en was je baanbrekend met een barrel roll over een Thaise rivier. Met bizar geluidseffect uiteraard. Het werd echt gedaan. En dat is iets wat de JB films kenmerkt. Al zie je bij Craig steeds meer en meer CGI. Jammer…