James Bond Nederland

NTTD: “70% kans op november NL première”

Ik begin even met zomaar wat filmnieuwtjes die je onder deze kop kunt lezen. Ze kunnen in deze onzekere Corona-tijden weleens erg belangrijk worden gevonden voor Bond fans. Het zal namelijk van invloed zijn op de première van No Time To Die.

En niet alleen dat. Voor de wereldwijde bioscoopbranche, die door COVID-19 keihard geraakt is, kunnen dit de eerste positieve signalen zijn voor een nieuw soort heropening van de bioscopen. ‘Nieuw soort’, want door Corona zal de biosbranche in versneld tempo radicaal veranderen.

  • Universal Pictures, de distributeur van No Time To Die, gaat z’n nieuwe films al 17 dagen na een bioscoop-première, lanceren op Apple’s Video-On-Demand service iTunes.
  • Warner Bros. Pictures gaat Christopher Nolan’s Tenet wereldwijd vanaf 26 augustus in de bioscopen brengen, maar wél in landen die als ‘Coronaveilig’ worden bestempeld.
  • Tenet mag in China, ondanks eerdere restricties van de China Film Administration (de censuur-arm van China, die zegt dat blockbusters maximaal twee uur lang moeten zijn), alsnog draaien (Tenet heeft een speelduur van 150 min., No Time To Die heeft vooralsnog een speelduur van 163 min.).
  • Ook in het Verenigd Koninkrijk gaan de bioscopen nu weer open met social distancing-maatregelen (Cineworld UK).      

Blockbusters gaan weer draaien met een “Corona-veilig-land eerst-strategie’

Donderdag was daar dan het verlossende antwoord. Tenet gaat niét verplaatst worden naar de zomer 2021, maar gaat, voor fans van spionnenmateriaal, alsnog komende maand in première. Een opluchting, niet alleen voor filmfans, maar vooral ook voor alle in nood verkerende bioscoopketens. Warner Bros. durft de gok aan en zal Tenet hier in Europa op 26 augustus, en in Nederland een dag daarna, in première laten gaan. Alleen zal het een andere uitrol worden dan voorheen. 

Warner hanteert een ‘Coronaveilig-land-eerst’-strategie’ waarbij ook weer teruggegrepen wordt naar een klassiek ‘langzaamaan-model’, met eventuele langere wachttijden voor de VS. In het pre-Corona-tijdperk was het de afgelopen jaren eerder regel dan uitzondering dat blockbusters zo snel mogelijk en in zoveel mogelijk landen werden uitgebracht. De zogenaamde ‘wereldpremières’. Zo kon er zo snel mogelijk geld terugverdiend worden op de immense productiebudgetten (eerst break-even draaien, daarna ook daadwerkelijk veel winst maken).

Deze verdienstrategie zal, als het aan Warner ligt, voor nu in de ijskast worden gezet. Eerst komen Azië, met als belangrijkste afzetmarkt China, Europa en Canada aan de beurt. Daarna pas, vanaf 2 september, mogen de Verenigde Staten genieten en dan ook nog eens in een limited release. Sommige staten, zoals Texas, zouden dan best nog eens een maand of twee langer moeten wachten (Weet je nog? Superman II had z’n Europese première eind 1980 in Europa, maar de VS kon er pas van genieten in de zomer van 1981).

Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met de Corona-infectiehaarden in de VS die bioscopen in Californië, Texas en Florida afgelopen weken dwongen om hun deuren weer geheel te sluiten. Warner kijkt dus ook heel specifiek naar dié landen waar Corona meer onder controle lijkt te zijn (China, Nederland) en waar bioscopen alweer sinds een tijdje geheel open zijn (met social distancing). Ook het Verenigd Koninkrijk lijkt nog net de wind mee te hebben. Daar gingen afgelopen week de Cineworld-bioscopen weer in z’n geheel open. Al met al gunstig nieuws voor de fans van Christopher Nolan. Maar ook Bond-fans kunnen wat dat betreft opgeluchter ademhalen.

Kortere tijd in de bios, sneller beschikbaar online

En daar houdt het niet op. Universal Pictures, afdeling VS, zal een nieuw businessmodel stevig(er) lanceren. De filmstudio gaat namelijk in de VS de bioscooplooptijd van een nieuwe Universal-productie stevig inkorten. Daar waar voorheen bioscopen en filmmaatschappijen de ongeschreven regel hanteerden dat films pas na 75 dagen de weg van de bios naar online platforms en streaming services mochten maken, gaat dit nu radicaal ingekort worden met 58 dagen. 

Universal heeft namelijk een driehoeks-deal gesloten met Apple iTunes én de grootste bioscoopketen in de VS, AMC. De deal houdt het volgende in. Films die uit de koker van Universal komen, blijven de eerste 17 dagen het alleenrecht houden op een volledige bioscooprelease. Daarná gaan de films regelrecht naar het Video-On-Demand platform Apple iTunes. Tegen een fikse eenmalige top-up-vergoeding (€17,- !) kunnen filmliefhebbers dan al na 17 dagen de film thuis op de buis kijken. AMC krijgt overigens een mooi percentage van de opbrengsten die hiermee gegenereerd worden.

Vooralsnog ziet de twee-na-grootste bioscoopketen in de VS, Cineworldniets in dit nieuwe model. Dat is natuurlijk begrijpelijk, aangezien zij niet betrokken zijn in de deal. En de deal geldt momenteel alleen nog voor de zwaar getroffen Amerikaanse markt. Maar het geeft wel aan dat filmmaatschappijen naarstig op zoek zijn naar nieuwe inkomstenbronnen nu bioscopen stevig getroffen kunnen worden door een wereldwijde pandemie.

Met de recente lokale oplevingen van het Coronavirus in stedelijke gebieden kan dit zomaar de beste release-optie worden. Bond fans zijn van oudsher traditioneel ingesteld en hopen dat dit niet de toekomst gaat worden. Het gáát nu de toekomst worden. Diversificatie, al door mij hier aangegeven, gaat nu, mede dankzij Corona, nog steviger losbranden.

Kans op november: 70%

Het ziet er dus naar uit dat het verdere vertragen van filmpremières tot een halt is geroepen. Recentelijk nog besloten Universal en Disney een keur aan blockbusters te verplaatsen naar 2021. Zo gaat Fast & Furious 9 pas op 2 april 2021 in première en ook het uitbrengen van Disney’s Mulan is voor onbepaalde tijd uitgesteld. 

Maar voorzichtigheid in deze onzekere tijden dient in acht genomen te worden. Een échte tweede Corona-golf, die we nog niet echt gehad hebben, kan komende herfst roet in het eten gooien. Toch kan de druk op bioscopen groter worden om deals te sluiten met de grote filmbonzen waarbij serieus gekeken wordt naar het sneller online uitbrengen van films.

Na het minder grote VOD-platform iTunes kan het dan razendsnel gaan. Streamingservices als Netflix, Apple+, Amazon Prime, Disney+ en HBO Max kunnen daarom binnen afzienbare tijd al aan het langste eind trekken. En we wisten al een tijdje dat Apple en Amazon ook al zo erg zitten te trekken aan Bond….James Bond.

Het meermaals vertragen van films (naar 2021) brengt ook nog eens andere risico’s met zich mee. Voor nog niet uitgebrachte blockbusters als No Time To DieTenetWonder Woman 1981 en Black Widow (foto onder) zijn al write-off scenario’s geschreven. Een verlaagde opbrengst is al ingecalculeerd. En wie zegt dat er zonder vaccin (waarschijnlijk pas medio 2022 gedistribueerd) volgend jaar maart t/m mei niet precies hetzelfde kan gebeuren, is naïef.

Ook worden films er door vertragingen niet actueler op (plots van recente Bond-films hebben nogal eens de neiging om op een profetische wijze de toekomst te voorspellen). Totale flexibiliteit implementeren, traditionele strategieën uit het raam mieteren en nood-risicoanalyses maken zijn dan eerder regel dan uitzondering. 

Maar vooralsnog blijft de première van No Time To Die, in elk geval in Europa, nog gewoon staan voor november. Voeg daaraan toe het recente bovenstaande nieuws, waarbij filmstudio’s een ‘Coronaveilig-land-eerst’-strategie’ hanteren en nu ook echt begonnen zijn met het sneller online beschikbaar maken van nieuwe films op VOD-platforms, en de kans dat we No Time To Die in november gaan zien, lijkt behoorlijk groot. Misschien zelfs 70%.

“This just came in”

Tot slot, en dit komt net binnen, de heruitgave van Christopher Nolan’s Interstellar brak gisteren, zondag, in China een absoluut record. De sci-fi-blockbuster bracht bijna € 2,5 miljoen in het laatje. Wereldwijd de grootste dagopbrengst sinds bioscopen weer geopend werden. Er zal dus nog meer aan Universal getrokken worden om No Time To Die in Europa en Azië zo spoedig mogelijk uit te brengen.  

Gert Waterink

Gert Waterink

Gert is gastredacteur bij James Bond Nederland. Hij werd al op vroege leeftijd geprikkeld door het intense schatergelach van zijn vader bij het zien van een James Bond film. Rond z’n 10e zag hij zijn eerste Bond-film op TV, “You Only Live Twice”. Toen nog uitgezonden bij de AVRO op Nederland 1. De rage was begonnen. Zijn favoriete film is “On Her Majesty’s Secret Service”, maar in het Daniel Craig tijdperk weet hij niet welke film nou beter is: “Casino Royale” of “Skyfall”. Gert woont en werkt nu in Barcelona, heeft als andere grote passie (film)muziek en verzamelt veel boeken over films...en James Bond.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.