James Bond Nederland

Onthuld: Aston Martin DBS Superleggera

James Bond en het Britse automerk Aston Martin. Dat is net zoiets als Nederland en molens. 007 versleet er sinds Goldfinger al acht! Aston komt nu met de DBS Superleggera. Een super GT. Wordt 2019 het jaar van de DBS Superleggera voor James?

Laat de volgende cijfers van de DBS Superleggera even op je inwerken. Het duurde bij mij ook even dus neem je tijd! 5,2 liter Twin Turbo V12, 725 pk, 900 Nm, 0-100 in 3,4 seconden en een topsnelheid van 340 kilometer per uur. En gelukt? Dat zijn serieuze getallen! We hebben duidelijk niet met een Aston Martin Cygnet te maken!

De naam Superleggera keert na jaren van afwezigheid weer terug op een Aston Martin. Het staat voor lichtgewicht. De Italiaanse carrosseriebouwer Touring ontwerp in het verleden de DB4, DB5 en DB6. Als je goed kijkt zie je in Casino Royale (2006) de naam Superleggera twee keer op de motorkap van de DB5 staan!

Exterieur

Als je naar de neus van de DBS Superleggera kijkt dan valt je op hoe groot de grille eigenlijk is. Dat maakt indruk als je die in je spiegel zie naderen! De Aston Martin Rapide S was de eerste Aston met deze nieuwe vergrote grille. De DB10 en nieuwe Vantage namen dit over.

Lijkt de grille op de bek van een walvishaai? Oordeel zelf!

Op de redactie van James Bond Nederland wordt gekscherend de vergelijking met de bek van een walvishaai gemaakt. Zelf vind ik het een mooi voorbeeld van functioneel design. Een V12 die 725pk levert heeft nu eenmaal wat extra lucht nodig.

De DBS Superleggera volgt het design van haar kleinere broertje de DB11. In 2003 verscheen de DB9. Die auto kreeg er in 2006 een sportieve broer bij. De DBS V12 werd in 2006 bij het grote publiek bekend als de auto van 007 in Casino Royale. De DBS Superleggera is dus de sportieve broer van de DB11. Een geslaagde marketingstrategie lijkt me.

De kont heeft wel wat weg van de DB10 en Vantage

De koplampen zijn bijna identiek aan de DB11. Net als de plaatsing van de koelsleuven in de motorkap. Deze gaat net als bij de DB11 naar voren open. Net achter de voorwielen zien we de curlicue. Boven de banden zitten luchtroosters. Deze staan in open verbinding met de curlicue en zorgen ervoor dat rijwind sneller wordt afgevoerd.

Roosters in de kofferbak zorgen voor een bijzondere vorm van aerodynamica. De kofferset is speciaal voor de DBS Superleggera ontworpen.

Achter de cockpit zitten net als bij de DB11 sideblades. Die transporteren de rijwind naar roosters in de kofferbak. Bij de achterspoiler van de DBS Supperleggera verlaat de rijwind de auto. Waar hebben we dat eerder gezien? Juist, bij de DB11.

Interieur

Leer, leer en nog eens leer. Dat somt het interieur van de DBS Superleggera wel aardig op. Nee, dan doe ik de auto duidelijk te kort. Dit interieur nodigt uit tot een stevig potje sturen in de Alpen! Wat zien die stoelen er agressief uit!

Die zorgen ervoor dat je tijdens snel bochtenwerk goed blijft zitten. In onze video over de Aston Martin DB11 sprak ik over een Engelse herensociëteit. Daar heeft het nog veel van weg maar het interieur heeft duidelijk een krachtkuur ondergaan!

Een sportieve herensociëteit

Ook van binnen is het voor de DB11 rijder een feest van herkenning. De deurpanelen, instrumentenpaneel en het infotainment heb ik eerder gezien. Het stuur is ten opzichte van de DB11 aan de onderzijde recht gemaakt om zo een betere zitpositie te creëren. Het infotainment komt net als bij de DB11 en de Vantage van partner Mercedes Benz.

Het interieur is een hele verademing als je net uit een Rapide S stapt. Het laat zich intuïtief bedienen. Ook de hendel voor de richtingaanwijzers en ruitenwissers komt een Mercedes rijder bekend voor. Het interieur nodig echt uit. Ik kan niet wachten om deze super GT de sporen te geven!

725 pk, 900 Nm

Zeker als je bedenkt dat de DB11 V12 al geweldig klonk! De DBS Superleggera is voorzien van actieve kleppen in de uitlaat en dat zorgt vast voor een hoop kippenvel als de naald van de toerenteller richting het rode gebied schiet!

De harde cijfers op een rij

Motor: 5,2 liter Twin Turbo V12
Vermogen: 725 pk bij 6.500 rpm
Koppel: 900 Nm tussen 1.800 rpm en 5.000 rpm
0-100 kph: 3,4 seconden
Topsnelheid: 340 kilometer per uur

Versnellingsbak: 8 speed ZF automaat
Dempers: Instelbaar GT, Sport en Sport Plus
Rijprogramma’s: GT, Sport en Sport Plus
Prijs: 274,995 euro (Duitsland)
Prijs Nederland: Onbekend, reken op een flink bedrag extra aan BPM.

Besteld? Je kan je Aston Martin DBS Superleggera in het derde kwartaal van dit jaar verwachten. Tenminste, als je op tijd je handtekening onder een koopcontract zet.

21 inch velgen met speciaal door Pirelli ontworpen rubber
Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk is al sinds het begin van James Bond (Club) Nederland betrokken bij de dagelijkse verzorging van nieuws om en rondom James Bond. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorable film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond film die hij in de bioscoop zag.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Registreren