James Bond Nederland

Q (John Cleese) op de planken

In The World is Not Enough stopt Desmond Llewelyn met de rol van Q. De Britse komiek John Cleese nam de rol van Q over. Cleese staat 12 september 2019 in Den Bosch én de dag erna in Apeldoorn op de planken.

John Cleese kent de oudere James Bond-liefhebber vooral van Fawlty Towers (1975,1979) en Monty Python (1969-heden). Maar toen Desmond Llewelyn in de negentiende James Bond-film The World is Not Enough (1999) afscheid van de rol van Q nam, volgde Cleese hem op. In de rol van de stuntelige R bracht hij een onvervalst staaltje Britse komedie naar het witte doek. In Die Another Day (2002) speelde John de rol van Q en gaat hij met 007 in het kort door 40 jaar James Bond geschiedenis.

The Last Time To See Me Before I Die

Pakkende titel niet? Typisch John Cleese. Hij steekt vaak de draak met algemene onderwerpen. Zoals het huwelijk. Cleese is inmiddels vier keer getrouwd en gelooft niet in het perfecte huwelijk. Voor zijn drie exen heeft hij veel geld moeten betalen. Dat is de reden waarom hij nog theatershows en films maakt. Én soms met de mannen van Monty Python optreed.

© johncleese.com 2018

John Cleese staat met The Last Time To See Me Before I Die op 12 september 2019 in Theater aan de Parade in Den Bosch op het toneel. Als we de titel moeten geloven is het je laatst kans om Cleese in het theater te zien. Kaarten kosten €76,50. De voorverkoop start aanstaande vrijdag. Op 13 september speelt Cleese zijn show in theater Orpheus in Apeldoorn. Reserveren? Klik hier. Kaarten bij Orpheus starten vanaf €59,25.

Fawlty Towers

Aan de Engelse kust hebben Basil Fawlty (John Cleese ) en zijn vrouw Sybill (Prunella Scales) een hotel. Basil doet er alles aan om het hotel te verbeteren. Hij slaagt daar door allerlei oorzaken niet echt in. Fawlty heeft twee personeelsleden in dienst. Kamermeisje Polly Sherman (Connie Booth) en de man die van allerlei klusjes doet Manuel (Andrew Sachs).

Deze Spanjaard moet het vaak ontgelden. De combinatie van typische situaties in een hotel en elke aflevering nieuwe hotelgasten die bepaalde stereotypen vertegenwoordigen, maakt Fawlty Towers tot één van de meest succesvolle series uit de jaren zeventig.

Monty Python

Zes Britten hebben iets met elkaar gemeen. Ze zijn gek op komedie. Micheal Palin, Eric Idle, Terry Jones, John Cleese, Colin Chapman en Terry Gilliam weten op onconventionele wijze de standaard voor Britse komedie overhoop te gooien. Na vijf films, 45 afleveringen van hun tv-show Monty Python’s Flying Circus, 21 albums en vele theatershows zijn vijf van de zes heren nog steeds actief. Chapman overleed in 1989.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse James Bond liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorable film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond film die hij in de bioscoop zag.

4 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • De klusjesman Manuel moest het inderdaad vaak ontgelden in Fawlty Towers.
    Ik geloof dat de Spanjaard bijkans mishandeld werd door Cleese op de set.

    Zo’n Fawlty Towers laat zien hoe deksels moeilijk het is om een goede komedie te maken. Want hoeveel zijn er van het kaliber Fawlty Towers? Hoewel het genre nog het beste in het bloed van de Britten zit, en wij hier uiteraard alleen het beste te zien krijgen, zijn er ook minder beste Britse series zoals het recente Hold the Sunset waarin Cleese ook speelde. Ook voor Cleese is het niet altijd vanzelfsprekend de lachers op zijn hand te hebben. Ik ben dus erg benieuwd naar de recensies volgend jaar over Cleese op de planken.

    In alle gevallen begint het in ieder geval met een goed script. De vraag dringt zich even op of het altijd een eer is onderdeel te zijn van de Bond familie of dat het zweet onderhand ook uitbreekt bij de scriptschrijvers van Bond 25 die heel goed weten dat een deel van het beoogde succes ongrijpbare magic is. Of alle perikelen rond de schrijvers bij B25 nu zo nadelig is, is nog wel de vraag. Geruststellend is dat het schrijversduo van Fawlty Towers halverwege de productie ook in scheiding lag.

    • Tja Manuel had het zwaar maar was briljant als aangever! Ik kan inderdaad weinig series noemen die het gevoel voor humor en timing van Fawlty Towers hebben. Flauwere humor series zijn er wel zoals Allo Allo en Are you Being Served. Ook Keeping up Appearances valt daar wel onder. Die laatste kan wel wat in de voetsporen van Fawlty Towers treden.

      • Ik heb zelf nooit de aandrang gevoeld om naar Allo Allo te kijken.
        Are you Being Served en de serie On The Buses waren wel mijn favorieten die in de jaren zeventig meteen het hoogtepunt van de Nederlandse TV waren. Maar op onderdelen zou het vandaag de dag zeker niet meer kunnen.

        Keeping up Appearances viel op doordat het zo ongeveer de enige serie was met een succesvolle vrouwelijke komediante in de hoofdrol.

        Maar even terug naar Cleese. Niet dat ik er moeite mee had dat Cleese in Bond speelde, maar ergens was zijn rol daarin beneden zijn statuur. Ik heb de keus van EON voor Cleese nooit niet goed begrepen, behalve dat het goed was voor bij de kassa.

        Het was trouwens Cleese die niet langer als assistent maar als nieuwbakken Q in Die Another Day (2002) vergat uit te leggen hoe je een auto wel degelijk (visueel) onzichtbaar kunt maken. Dit verzuim leverde de film onnodig veel kritiek op. Het andere minpunt in de film, het CGI water en ijs-gedoe viel echter met de beste wil van de wereld nog niet uit te leggen. Het schrappen van de scene zou het script met een gat achterlaten, maar het shot op de waterski’s had op z’n minst flink ingekort moeten worden en alle ijsschotsen gedelete. Interessant om te zien dat zelfs op dit niveau in de filmindustrie soms onbegrijpelijke beslissingen worden genomen.

        • Zou de keus voor Cleese een statement voor de Britse humor zijn geweest? Anders kan ik het toch niet verklaren. Met het personage van Majoor Boothroyd heeft Cleese niets te maken. Vond dat bij Llewelyn beter passen. Die kon/kan ik absoluut als Boothroyd zien

          Tja, de CGI met de ijsschotsen en de kite… Daar is veel over te zeggen. Met name dat Brosnan het afgrijselijk vond en dat Michael Wilson heeft gezegd dat het een vergissing was.

          De Vanish is inderdaad niet verklaarbaar, al moest het er een keertje van komen. Wat je zegt Gerard, als Q het nut van het onzichtbaar maken had uitgelegd was het misschien duidelijker geweest.