James Bond Nederland
Films en seriesFilms en series
Home » Nieuws » Recensie: MI6 Confidential #46

Recensie: MI6 Confidential #46

De nieuwe editie van MI6 Confidential is deze keer vooral gericht op de literaire wereld van James Bond. Er staan ‘slechts’ twee artikelen in die met de films te maken hebben. Ik was heel benieuwd naar de overige artikelen.

Cover

De eerste indruk van een boek, film en magazine is vooral de buitenkant: de cover. Ik moet eerlijk zeggen: die sprak mij niet heel erg aan. Maar dat komt omdat ik minder heb met de stripverhalen van James Bond. En deze is op de cover wel heel erg aanwezig. De ontwerpen op de cover zijn in een striptekst geschreven, deze stijl sprak mijn erg aan. De hoofdonderwerpen zijn Bond Girls Stripped, Forever And A Day en Steve Cole. Kortom, de cover verklapt al dat er minder film in het magazine te vinden is.

Het magazine begint met het hoofdartikel: Bond Girls Stripped. Dit is het tweede deel van een tweeluik. Eerder verscheen het eerste deel van dit artikel in MI6 Confidential nummer 38. Toen was ik al enthousiast. In dit tweede deel worden de vrouwen uit de stripboeken uitvoerig besproken. Het gaan om de stripverhalen van For Your Eyes Only tot Octopussy and The Living Daylights.

Voor de liefhebbers van de James Bond-boeken was het de eerste keer dat ze een beeld konden vormen van de Bond-vrouwen. Het is een mooie verzameling van de stripboeken. De informatie is niet heel uitgebreid op een aantal vrouwen na, waar veel meer informatie over te vinden is. Elk stukje wordt afgesloten met de eerste en laatste zin in het stripverhaal.

MI6 Confidential #46 Bond Girls Stripped

On the Links: Fleming, Bond and Golf

Schrijver Edward Biddulph schreef een verdiepend artikel over de relatie tussen Ian Fleming en James Bond met betrekking tot deze sport. Zoals de meeste weten speelt vooral golf een belangrijke rol in het verhaal Goldfinger. Dat zien we maar voor een klein gedeelte terug in de film. Zoals we van Fleming gewend zijn gaat hij in het boek diep in op de details van de sport. Biddulph neemt je mee in de het leven van Ian Fleming, het verhaal van Goldfinger en uiteindelijk bespreekt hij ook de andere boeken van Ian Fleming waar golf in voorkomt. Een mooi diepgaand artikel.

Interviews

Natuurlijk kon het nieuwe James Bond-verhaal van Anthony Horowitz niet ontbreken in deze editie. MI6 Confidential had een interview met de auteur van Forever And A Day. Ze spreken met hem over het ontstaan van het verhaal en hoe hij dit verhaal een aantal keer heeft herschreven. Het andere interview is met auteur Steve Cole over de zes jaar dat hij bezig was met het schrijven van de Young Bond-boeken. Het artikel is mooi geïllustreerd met de tekeningen van Kev Walker.

MI6 Confidential #46 Steve Cole Heads Die

Bond-films

Toch ook nog een beetje aandacht voor de James Bond-films. Er wordt ingegaan op het werk van modelbouwer Brian Smithies. Het artikel is mooi geïllustreerd met foto’s van de explosie van de brug in The Living Daylights, wat dus een miniatuur was. Het tweede item over de films is het item The Last Word. Hierin aandacht voor botenbouwer Doug Riddle uit de Verenigde Staten. Zijn boten waren te zien in The World Is Not Enough en Quantum Of Solace.

Non-Bond

Wat mij minder aanspreekt zijn de artikelen die niet direct met de boeken en films te maken hebben. Er is ruime aandacht voor het karakter van Nero Wolfe uit de serie geschreven door Rex Stout. Hierover wordt geschreven in On Her Majesty’s Secret Service van Ian Fleming. Her magazine schenkt ook aandacht aan de aankomende film Red Sparrow. Deze psychologische spionage thriller valt natuurlijk een beetje in de categorie van James Bond-films. Niet mijn ding om eerlijk te zijn.

Over het algemeen een hele geslaagde editie van MI6 Confidential. Ik ga uitkijken naar de volgende editie.

MI6 Confidential #46 Bond en golf.

Merlijn Kuiper

Merlijn is sinds zijn dertiende gek van de James Bond-films. Later is hij zich gaan verdiepen in het leven van Ian Fleming en de James Bond-boeken. In 2006 was hij samen met Jorrit de oprichter van James Bond Nederland. Tegenwoordig heeft hij zijn eigen blad, Bondesque Magazine, waarin hij de verdieping opzoekt.

ReizenReizen