James Bond Nederland

Danny Boyle: “EON wilde met Bond 25 niet mijn kant op”

In een interview met het film magazine Empire is Danny Boyle open over zijn vertrek uit Bond 25. Hij werd op 21 augustus vorig jaar door EON Productions ontslagen.

Het was eind mei 2018 één en al hosanna bij EON Productions. Men had een Hollywood regisseur binnengehaald. De Brit Danny Boyle begon vol goede moed aan zijn nieuwe avontuur; De vijfentwintigste James Bond-film. Een franchise met een rijke geschiedenis en een sterk karakter die keer op keer de wereld red.

Helaas pakte de samenwerking met Danny Boyle tussen Barbara Broccoli, Michael Wilson en Daniel Craig niet goed uit. De productie raakte in een impasse. Op 20 september werd Cary Joji Fukunaga als nieuwe regisseur voorgesteld.

EON wilde andere schrijvers betrekken

Danny Boyle vertelt in een interview met Empire Magazine over zijn vertrek, onenigheid en zijn besluit om te stoppen met Bond 25.

De strakke samenwerking tussen mij en John Hodge was voor EON Productions een probleem. Ze wilden graag andere schrijvers bij Bond 25 betrekken.

Danny Boyle ©Sony Pictures Entertainment 2017

Dat werkte duidelijk niet. En Boyle wilde dat niet. Hij zegt dat het script wat hij en Hodge aan het schrijven waren niet af was.

Wat John Hodge en ik deden/schreven was erg goed. We kregen niet de kans om ons verhaal af te maken. Je moet geloven in het proces waar je samen met je schrijver in zit. Als je dat niet doet zit je verkeerd.

Heeft Boyle iets geleerd van zijn werk aan Bond 25? En hoe werkt hij eigenlijk?

Ik heb een hoop geleerd van mijn werk aan Bond 25. Zelf werk ik altijd samen met schrijvers. Ik ben niet bereid dat te veranderen. Het ging echt goed. Helaas wilde men (EON) niet op deze manier verder.

Cary Joji Fukunaga

Wat vindt Danny Boyle van Cary Joji Fukunaga?

Na de beslissing om niet verder met Bond 25 te gaan heb ik van Cary een kaart gekregen. Ik heb hem veel succes met zijn nieuwe project gewenst. Het is echt jammer dat dit project voor mij niet gelukt is.

Cary Joji Fukunaga, ©GQ Magazine, Thomas Whiteside, 2018

En zo weten we van Danny Boyle zelf wat de oorzaak van zijn vertrek bij Bond 25 was. Bond 25 gaat op 8 april 2020 in wereldpremière. Nederland is een dag later aan de beurt.

Er is nog geen traditionele persconferentie geweest. Maar er wordt algemeen vanuit gegaan dat de productie van Bond 25 begonnen is. Zo is er activiteit op de Pinewood Studios en in Noorwegen.

Wil je meer weten over Bond 25? Bezoek dan onze speciale Bond 25 pagina. Daar vind je allerlei informatie over de vijfentwintigste James Bond-film.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse 007 liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

8 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Boyle blijft vaag met zijn opmerkingen. Hij zegt:

    “Wat John Hodge en ik deden/schreven was erg goed. We kregen niet de kans om ons verhaal af te maken. Je moet geloven in het proces waar je samen met je schrijver in zit. Als je dat niet doet zit je verkeerd.”

    “Je moet geloven…” Wie is die “Je” hier?
    Ik denk dat hij hiermee EON bedoelt. Die moesten maar geloven dat de gangbare werkmethode die Boyle altijd met zijn eigen schrijver had ook voor Bond goed zou uitpakken. Maar blijkbaar had EON te weinig zicht op wat John Hodge (ergens in Hollywood?) aan het doen was.

    Blijft vreemd dat EON de eventuele inbreng van extra schrijvers (wat meer wel dan niet gebeurt bij Bond) niet duidelijker vooraf met Boyle afgesproken heeft. Want dan zou het geen verrassing voor Boyle mogen zijn dat EON op een gegeven moment dat wenste. Dit staat los van dat het script van Hodge/Boyle niet in de smaak viel bij EON.

    Beide punten lopen vervolgens in elkaar over, denk ik.
    Het script begon EON tegen te staan en de inbreng van extra schrijvers werd door Boyle geblokkeerd. Ik kan me niet voorstellen dat dit laatste niet door EON in het contract was opgenomen. Wat overblijft is dus het idee dat Boyle vond dat EON in een te vroeg stadium al met de extra schrijvers aan kwam zetten.
    De opmerking van Boyle “We kregen niet de kans om ons verhaal af te maken”, wijst daar op.

    Tja, wie heeft hier het meest geblunderd?
    Met de enorme ervaring die EON heeft met megaproducties als Bond, denk ik dat ze terecht het idee kregen met het duo Hodge/Boyle een risico te gaan lopen.

    • Persoonlijk vind ik dat alle partijen geblunderd hebben. Je kan ervan uitgaan dat Boyle in contract heeft laten zetten dat hij enkel met John Hodge wilde werken. Als EON dan openbreekt en je hebt een Hollywood regisseur die zijn sporen verdiend heeft kan dat verkeerd aflopen. Zo geschiedde.

      • Ach in ieder geval wilde danny Boyle BOND dood laten gaan net als in het boek YOLT. en Danny gaf al eerder gaan NOOIT een bondfilm te willen maken.
        (dat zei hij na zijn korte James Bond London 2012 Performance) een hele film KOST TE VEEL WERK. ik houd het liever bij deze korte

        • vanja007
          Ik heb zelf vanaf het begin twijfels gehad of Boyle de Bond productie wel aankon. Hij en zijn team liepen ook al achter op het schema, dacht ik gelezen te hebben.

          (Het andere bericht hier van mij is voor Jorrit bedoeld. Om de een of andere manier komt het onder jouw reactie te staan.

          • @vanja007 Of Boyle koos voor de dood van 007 is raadsel. Het zou in mijn ogen de doodsteek van de franchise zijn geweest.

            In 2012 zeggen dat je niet wil en dan toch doen? Lijkt mij een geldkwestie.

      • Als EON inderdaad Boyle heeft toegestaan om alleen met Hodge te mogen werken dan is het EON’s eigen schuld. Dat hadden ze NOOIT moeten doen. Hoeveel Bond films komen tegenwoordig uit handen van een schrijver?

        Maar ik geloof het nog niet dat Hodge het helemaal alleen mocht doen.

        • Dan komt toch dat verhaal van Boyle en een vaste schrijver weer naar boven Gerard. Als hij dat contractueel heeft laten vastleggen dan kon EON er eigenlijk niet onderuit.

          Tegenwoordig komt er geen Bond-film meer van één schrijver. Purvis and Wade zijn al sinds 1999 bezig.

          • Klopt, als ze dat hadden vastgelegd konden ze er niet onderuit. Maar dan is EON toch onverstandig bezig geweest om uberhaupt op deze conditie met Boyle in zee te gaan?
            Maar ik blijf erbij dat extra schrijvers wel degelijk onderdeel van de deal is geweest. Alleen kwam EON daar eerder mee aanzetten dan Boyle lief was.

            Aan Bond 25 hebben inmiddels 4 schrijvers gewerkt, buiten Hodge!
            Eigenlijk ondenkbaar dat EON gedacht heeft dat het nu wel door een schrijver kon.
            Hoe dan ook, als ze wel met een schrijver hebben ingestemd dan is dat een aardige kunstfout van EON geweest. De reden voor de denkfout van EON zou kunnen zijn dat ze al moeite hadden om een regisseur te vinden. Eenmaal blij met Boyle hebben ze zijn voorwaarde ingewilligd.
            Overigens hoor ik Boyle alleen over zijn vaste schrijfpartner praten. Niet expliciet over dat dat onderdeel van de deal was.
            Enfin, het voorval gaat in ieder geval mee in de Bond-analen.