James Bond Nederland
B25-2UDSC_2363b_.jpg

De toekomst van Bond In Motion

Afgelopen weekend schreef ik in het weekoverzicht dat Bond In Motion wellicht zou gaan stoppen. De tentoonstelling in Londen is een groot succes en met de komst van No Time To Die krijgt het wellicht een nieuwe impuls. Heeft Bond In Motion toekomst? En hoe gaat die eruit zien?

The James Bond Experience

De oorsprong van de huidige Bond In Motion-tentoonstelling begint met de viering van 40 James Bond in 2002. Naast de komst van de laatste film van Pierce Brosnan, Die Another Day, wordt er onder de naam The James Bond Experience een mini-tentoonstelling geopend in de National Motor Museum in Beaulieu. Ze werken hiervoor samen met The Ian Fleming Foundation. Je kon er een tiental voertuigen en props uit de films bewonderen. De Wetbike, de Lotus Esprit Submarine (beiden uit The Spy Who Loved Me, 1977) en de Q-boat uit The World is Not Enough (1999) waren onderdeel van de tentoonstelling.

Bond In Motion (Beaulieu)

Precies tien jaar later, op 16 februari 2012, verhuisd de tentoonstelling naar het hoofdgebouw van het museum, werd het professioneel opgezet en vooral uitgebreid met meer voertuigen en props uit de films. Bond in Motion was een feit. Had je eerder aan een uurtje in de tentoonstelling wel genoeg, nu kon je er rustig een dagje voor uitrekken. De verschillende voertuigen waren over twee verdiepingen verspreid. Naast de voertuigen van The Ian Fleming Foundation werden ook items uit de archieven van EON Productions toegevoegd. De vele Aston Martin’s, Rolls Royces en andere beroemde voertuigen maakten de tentoonstelling bijzonder.

Maar er werd ook ingespeeld op de actualiteit uit de James Bond-films. Zo bracht men kort na de start van de tentoonstelling de eerste wijziging door: de Land Rover Defender en Honda motorfietsen uit Skyfall (2012) werden aan de tentoonstelling toegevoegd.

Bond_in_Motion_018

Bond In Motion (Londen)

In 2014 werd besloten om de tentoonstelling naar de grote stad te halen. De voertuigen en props vonden een plekje in het London Film Museum aan Covert Garden, hartje Londen. Ook in het nieuwe onderkomen vinden af en toe veranderingen plaats. Zo worden er voertuigen weggehaald en met de komst van Spectre (2015) werden er weer voertuigen toegevoegd.

De toekomst

Een jaar geleden leek het erop dat het einde in zicht was. Het bedrijf achter Bond In Motion was verkocht aan Warner Bros, de concurrent van Universal Pictures (de distributeur van 007 buiten Amerika). Maar gelukkig: de tentoonstelling bleef. Men ging zelfs samenwerken met onder andere de Formule 1. Na de opnames van No Time To Die werden er vijf voertuigen uit die film toegevoegd. Benieuwd welke dit waren? Collega Jorrit schreef erover.

Bond In Motion No Time To Die Triump 2020

Met de komst van die voertuigen leek de tentoonstelling komende tijd weer door te gaan. Maar dan komen de geruchten dat eind april het doek alsnog zou vallen. De geruchten geven aanleiding voor ons om contact met Bond In Motion op te nemen. Het duurde even en toen kwam het bericht:

Over een paar weken hebben we meer informatie over de uitbereiding van de tentoonstelling.

Bond In Motion

Ondertussen staat op de website dat de tentoonstelling gesloten is van 23 tot 28 april. Samen met de informatie die we kregen van Bond In Motion kunnen we met zekerheid zeggen dat de tentoonstelling vernieuwd wordt en dat die zeker de komende tijd nog te zien is. Hoe de tentoonstelling er precies uit gaat zien is dus nog even gissen. Maar het zou ons niks verbazen als No Time To Die een meer prominentere rol krijgt.

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper is sinds zijn dertiende gek van de James Bond-films. Later is hij zich gaan verdiepen in het leven van Ian Fleming en de James Bond-boeken. In 2006 was hij samen met Jorrit de oprichter én is hij één van de drijvende krachten achter James Bond Nederland. Hij houdt ervan om onderwerpen uit te diepen zowel op gebied van boeken als van films. Zijn droom blijft nog steeds een eigen James Bond-magazine!

2 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Slim bedacht om het materieel te exposeren. Het levert nu geld op in plaats dat EON de kosten van een groot magazijn moet betalen. Ik mis de Liparus tanker wel, Merlijn!