James Bond Nederland

Distributeur Annapurna Pictures in de problemen

De Amerikaanse Bond 25 distributeur Annapurna Pictures staat op het punt om een chapter 11 code aan te vragen. Deze code maakt een reorganisatie mogelijk rond de schulden en activa van het bedrijf.

Vanaf het moment dat de naam Annapurna Pictures opdook als filmdistributeur voor Bond 25 in de USA en Canada, had ik een hard hoofd in het avontuur. Waarom weet ik niet, maar mijn intuïtie heeft het vaker bij het rechte eind.   

Oprichtster van Annapurna Pictures is de drieëndertigjarige Megan Ellison. Met twee miljard dollar van haar vader richt ze in 2011 de filmstudio Annapurna op. Ze vernoemt de studio naar de berg Annapurna in Nepal. Achteraf gezien misschien niet zo’n goed idee. 

De nieuwe studio kan durf niet ontzegd worden als ze met originele content en auteurscinema juist dat willen doen wat grote Hollywoodstudio’s te riskant vinden. In 2017 wordt ook de eerste videogame uitgebracht en in hetzelfde jaar wordt bekend dat ze ook films gaan distribueren. In samenwerking met Metro-Goldwyn Mayer, die de eigen distributietak eerder had afgestoten, willen ze Bond 25 op het witte doek brengen in de USA en Canada.

Annapurna Pictures ontkomt echter niet aan de ellende waaraan Hollywood haar roemruchte verleden ontleent; hoge productie- en distributiekosten maar vaak lage opbrengsten. Wel prijzen winnen voor hun films, maar te weinig publiek aan de bioscoopkassa.

Het is veelzeggend voor het wanbeleid dat MGM decennialang achtervolgde dat zo’n reus een klein, beginnend bedrijf als Annapurna nodig heeft om de Bond-kopieën verspreid te krijgen. 

Wat doet een distributeur?

Een filmdistribiteur zorgt voor de marketing van een film. Ze maakt afspraken met bioscopen, onderhandelt over de verdeelsleutel, veelal 50/50 voor distributeur en bioscoop, en zorgt voor aanlevering van filmprints of digitale kopieën. Bij een blockbuster als Bond zijn met dit proces – voordat de kassa begint te ringelen – forse bedragen gemoeid die tussen de 50 en 100 miljoen liggen. 

Skyfall (2012)

Wat wordt er nu verdiend aan een Bondfilm? Bij een kaskraker als Skyfall met 1,1 miljard opbrengst zou naar verluid producent EON honderd miljoen dollar onder de streep overhouden. De distributeurs voor Noord- Amerika en de rest van de wereld cashen 35 en 50 miljoen. Veel geld, maar je kunt er geen nieuwe blockbuster mee financieren.

Hoezeer was dat anders in de jaren zestig toen Dr. No (1962) één miljoen dollar kostte en zestig (!) keer zoveel opbracht. Tegenwoordig is men blij als de ratio 1:3 is, en zelfs dat is magertjes, want met de winst moeten alle flops van de producent ook afbetaald worden. 

De eerste keer dat de berg Annapurna op 3 juni 1950 werd beklommen, eindige dat in een regelrecht drama met nogal wat amputaties bij de verschillende teamleden die de 8000 meter hoge berg dachten te kunnen bedwingen. Annapurna Pictures kwam daarentegen in 2011 goed uit de startblokken om binnen tien jaar hoogstwaarschijnlijk alsnog onderuit te gaan in de uiterst riskante business die de speelfilmsector nu eenmaal is.

© Wikipedia, 2019

Geen problemen voor Bond 25

De Bond-fans in Noord-Amerika krijgen hun vijfentwintigste Bond-avontuur uiteraard wel te zien. MGM en Annapurna hadden al eerder besloten dat de film onder het label United Artists in de bioscoop komt.

Gerard de Boer

Gerard de Boer

Gastredacteur Gerard de Boer zag zijn eerste Bond-film eind jaren zestig op de Duitse ARD. Welke film dat was, weet hij niet meer, wel dat de film uitblonk in extravagante decors. Als twaalfjarig jochie wilde hij cameraman worden om die enorme filmsets in beeld te brengen. Deze droom werd later werkelijkheid, alleen niet op de filmset van James Bond. Zijn interesse voor grote filmsets leidde ertoe dat The Spy Who Loved Me zijn favoriete film is.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.