James Bond Nederland

Financiële risico’s voor release NTTD nu te groot

Het was voor ons en velen van jullie een schok. No Time To Die werd voor de vierde keer uitgesteld en dat slechts drie weken voor de internationale release! De oorzaak van de beslissing van EON/MGM/Universal is het Covid-19 virus. Maar er is ook een duidelijke andere reden te benoemen.

Woensdagavond 18:00u, tijdens een etentje gaat mijn telefoon. Ik verwacht rond die tijd eigenlijk altijd een nieuwe Twitter post van @007. Ze hebben vast weer een mooie nieuwe teaser, poster, stills of karakter omschrijving voor ons. Wat ik op mijn scherm lees slaat in als een bom: de No Time To Die release is uitgesteld!

MGM, Universal and Bond producers, Michael G. Wilson and Barbara Broccoli, announced today that after careful consideration and thorough evaluation of the global theatrical marketplace, the release of No Time To Die will be postponed until November 2020. The film will be released in the U.K. on November 12, 2020 with worldwide release dates to follow, including the US launch on November 25, 2020.

Redactie en reacties

De redactie van James Bond Nederland ontploft! Bijna alle redacteuren willen het nieuws zo snel mogelijk brengen. Binnen tien minuten hebben we het nieuws op onze site, Facebook, Twitter en Instagram staan.

De reacties van jullie zijn niet van de lucht. Er overheerst een gevoel van boosheid:

Hoe kunnen de producenten zich nou zo laten leiden door het Coronavirus! Het is een schande dat dit gebeurt! Breng No Time To Die maar direct uit op Netflix! Wat heeft de media toch een hoop invloed!

Een Noorse tip

Ook de wereldwijde James Bond community laat van zich horen. Dat is in eerste instantie niet in positieve zin. Later op de avond schuift onze Noorse collega een artikel naar voren. Het is een post van het Amerikaanse Deadline. Een artikel waarover vele internationale collega’s het eens zijn. Over dat artikel wil ik het met jullie graag eens hebben.

Covid-19 zorgt voor financiële risico’s

Uiteraard begint Deadline ook met het statement van EON/MGM/Universal. Wat me gelijk aan het artikel opvalt is dat men in de titel niet kiest voor “Coronavirus stelt James Bond-film uit.” Iets wat veel andere nationale en internationale media wel doen. Het gevolg ervan brengt andere risico’s met zich mee.

Nee, Deadline is duidelijk. Ze hebben het volgende van de productiemaatschappij gehoord; Het Covid-19 virus zorgt voor zoveel financiële risico’s dat het uitbrengen van No Time To Die in de piek van het virus grote problemen zou opleveren. Het besluit om No Time To Die uit te stellen werd door iedereen die met de film is verbonden gesteund.

Alle zeilen bijzetten

Bond is een day-and-date wereldwijde release. Eentje waarvoor distributeurs MGM en Universal Pictures alle zeilen bij moeten zetten. Alle overzeese gebieden moeten maximaal kunnen draaien om No Time To Die tot een financieel succes te maken. Nu Covid-19 de wereld langzaam overneemt is dat niet mogelijk.

Volgens de schrijvers van het artikel is de beslissing dus niet genomen om het publiek te beschermen maar om No Time To Die en haar release niet een tot een financiële ramp te laten worden. Cijfers laten zien dat in landen waar de bioscopen zijn gesloten films, over heel 2020, een gecombineerd verlies van bijna 4,5 miljard euro draaien.

De partners

Ook de verschillende partners spelen mee. Wat dacht je van Aston Martin, Heineken en Tom Ford? Dat zijn grote bedrijven. Als die, doordat de resultaten aan de bioscoopkassa tegenvallen, niet hun beloofde targets halen gaat er voor EON Productions iets goed mis.

Deadline verwacht dat na het besluit van EON/MGM/Universal er nog een aantal grote filmproducties gaan volgen. Welke dat zijn kan men niet zeggen.

Wat gebeurt er als EON wel voor begin april kiest?

Dat is uiteraard voer voor speculatie. Iets wat ik niet graag doe. Maar voor vandaag maak ik een uitzondering. China, Japan, Zuid-Korea, Frankrijk en Italië zijn belangrijke markten voor een filmproductie en hun distributeurs. Deze en een aantal andere markten zitten op slot. Zoals eerder aangegeven is de verwachting dat deze markten in heel 2020 een gezamenlijk verlies van 4,5 miljard euro draaien.

Als EON/MGM/Universal de release van No Time To Die wel hadden laten doorgaan waren deze landen sowieso geen optie geweest. Het meeste geld per land wordt namelijk in het eerste weekend verdiend. Ook de eerste week is belangrijk.

Gezien de uitbreiding van het Covid-19 virus op dit moment, Nederland is gisteren van 38 naar 82 besmettingen gegaan, is de kans groot dat andere landen ook hun bioscopen sluiten. De Amerikaanse en Britse markten zijn ook van groot belang.

Dat zie je goed aan de marketingstrategie van EON/MGM/Universal; Hoeveel speciale spots voor de Amerikaanse markt hebben we wel niet gezien? In de staat Californië is de noodtoestand van kracht. De Britten hebben ook volop met Covid-19 te maken.

Als deze markten sluiten is het hek voor filmmaatschappijen pas echt van de dam. Mochten EON/MGM/Universal dan nog de film willen uitbrengen dan is dat bijna geheel onmogelijk en wordt dit een financiële ramp. Vooral voor de kleine Britse filmmaatschappij die misschien wel 58 jaar filmgeschiedenis te grabbel gooit.

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met zijn maat Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse 007 liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

5 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Bedankt Jorrit voor deze informerende uitleg…
    Daar had ik niet bij stil gestaan, dat Corona kan zorgen voor financiële strop.
    Maar of het virus voor 12 nov de wereld uit is >_< durf ik niet te zeggen.

  • Inderdaad, het statement van MGM en EON suggereert duidelijk dat men te weinig bioscoopbezoekers verwacht. Niet verwonderlijk dat ze het zo formuleren. Het zijn immers geen medici die iets over een virus te melden hebben.

    Maar ik kan me daarnaast trouwens niet voorstellen dat de filmbranche het risico wil lopen mede verantwoordelijk te zijn voor de verdere verspreiding van het virus, door de film wel in april uit te brengen. Ze begrijpen best wel dat er genoeg fans zijn die wel naar de bioscoop zullen hollen. Daar willen EON en MGM niet op worden aangesproken. Beide argumenten wegen even zwaar bij Barbara, Daar ben ik van overtuigd. Maar de financiële kant raakt hun zelf en heeft dus prioriteit.

    Heel wat minder verstandig zijn we hier weer in Nederland bezig.
    Zoals de vaker in opspraak verkerende studentenvereniging in Groningen die afgelopen zaterdag nog even (!) met honderden studenten naar N-Italie vertrok, en nu in de problemen zit.
    Of de meerdere personeelsleden van het OLVG (en dus niet een persoon, zoals de NOS meldde) die na terugkomst uit N-Italië gewoon aan het werk gingen met patiënten… We hebben hier weinig op met preventie.

  • Kan de film niet gestreamd worden? Ik weet niet hoever jullie invloed strekt, maar kunnen jullie dit voorstellen bij Eon? Het zou toch een opkikkertje zijn voor alle Bond-fans die momenteel in quarantaine zitten, niet? Wat mijzelf betreft: alvorens ik de film gezien heb, there’s just no time to die! 😉 Die titel krijgt wél een erg sinistere bijklank.

    • Ik ben bang dat een fansite uit Nederland weinig potten kan breken Chris, hoe graag we de film ook willen zien…
      Daarbij is de eerste vertoning in de bioscoop toch veel mooier dan op een schermpje thuis?

      • Ik zou willen dat onze invloed zover reikt, Chris. On demand is wat mij betreft geen optie. Dat brengt veel te weinig geld op. Geld dat EON voor een nieuwe Bond-film hard nodig heeft.