James Bond Nederland

Nieuwe logo’s op site en social media

Het behang begon weer wat af te bladderen en de boel zat niet meer zo lekker in de verf. Tijd voor nieuwe logo’s voor James Bond Nederland. Ik neem je mee in een reis door de tijd! Een reis langs allerlei huisstijlen van JBN.

Laat ik beginnen met het belangrijkste; Vanaf vandaag zie je deze drie logo’s op onze website en social media zoals Facebook. De logo’s zijn ontworpen door collega Joey. We hebben gekozen om het bekende James Bond Nederland in sommige uitingen af te korten tot JBN. Dat betekent natuurlijk niet dat de naam van ons online platform veranderd. Op de social media zie je de loop van een wapen terug. Deze vervangt de gunbarrel.

Dat is het heden. Tijd om in een uitgebreid archief van allerlei logo’s te duiken. Van recent tot het verleden. Wist je dat James Bond Nederland volgend jaar met haar veertiende jaargang begint?

2016: jamesbondnederland.org wordt jamesbond.nl

In oktober 2016 gaat jamesbond.nl samen met James Bond Nederland. Joey komt aan boord en neemt een hele bak aan nieuwe inzichten mee. Dit betekent een geheel nieuwe website en huisstijl. De site kennen jullie uiteraard. De logo’s en style ook. We kiezen voor James Bond Nederland met een Nederlands vlaggetje en de bekende gunbarrel, zij het iets gedraaid als social media icoon.

2014: De style letters

In de periode tussen Skyfall (2012) en Spectre (2015) kozen we voor een strakke gelijnde huisstijl. Drie woorden, een herkenbaar geheel. Dit was het laatste logo dat werd ontworpen door collega Merlijn.

2013: Zestig jaar James Bond in woord

Ian Fleming bedacht het karakter James Bond eerder, 1953 markeert de start van een fenomeen. Casino Royale is de eerste James Bond roman die in druk verschijnt. Het boek wordt een enorm succes. Vele auteurs en uiteraard film volgden. Ken jij bijvoorbeeld de volgende namen? Kingsley Amis, Christoph Wood, John Gardner, Raymond Benson, Sebastian Faulks, Charlie Higson, Jeffrey Deaver, William Boyd en Anthony Horowitz scheven allemaal één of meerdere romans. Het logo werd hiervoor iets aangepast en als banner op de site weergegeven.

2012: Vijftig jaar James Bond op het witte doek

Skyfall markeerde vijftig jaar James Bond-films. Het begon voor EON Productions allemaal in 1962. Toen verscheen Dr. No. James Bond was als personage al eerder op een scherm te zien. In 1954 kwam de CBS tv-adaptatie Climax rond het verhaal Casino Royale met Barry Nelson uit. Ons logo verscheen als banner op de website.

2010: De laatste jamesbondnederland.org gunbarrel

Sinds het begin van JBN in 2006 hadden we de gunbarrel in ons logo zitten. In 2010 is deze (tijdelijk) voor het laatste te zien. Wie goed kijkt ziet grote overeenkomsten met het logo wat Heineken gebruikte voor de advertenties. Het logo van ons kan je zien als “beter goed gejat dan slecht verzonnen” . Maar voor ons zit er een heel ander verhaal achter. In die tijd werkte we veel samen met Heineken en om dit te markeren kwam dit logo. MGM zit in zwaar weer. Daar schrijven we dan ook veelvuldig over. Het duurde nog twee jaar voordat we een nieuwe James Bond-film in de bioscoop konden zien.

2009: Gunbarrel met duidelijke letters

De 007 organisatie voor België en Nederland. Dat stond sinds het begin van JBN in 2006 op het logo. Het verdwijnt. Een logo met duidelijkheid zonder fratsen, dat is het James Bond Nederland van 2009. Het logo doet een jaar dienst.

2007: Geen “man” meer in het logo

Het grootste verschil met het eerste logo is het verdwijnen van de klassieke pose die 007 aan het einde van de gunbarrel sequence aanneemt. Waarom deze verdwijnt kan ik me niet meer herinneren. De gunbarrel wordt geïntroduceerd. Deze doet dienst tot 2010 en komt in 2016 weer terug.

2006: De start van James Bond Nederland

Ons allereerste logo was een aardige hersenkraker. Hoe presenteer je jezelf tussen de vooral toen nog Engelstalige platforms? Merlijn en ik kozen voor een clean logo met het silhouet van Timothy Dalton. Ook de tekst de 007 organisatie voor België en Nederland werd toegevoegd. Wisten wij veel dat dit hobbyproject in veertien jaar zou uitgroeien tot een wereldwijd bekende naam in de James Bond fandom?

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse 007 liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

3 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.