James Bond Nederland

No Time To Die: Trailer technisch

In een wereld waarin vooral Disney-films scoren en de laatste Bond-film voor menigeen de saaiheid zelf is, drukt er een zware last op de schouders van de makers van de nieuwe Bond-film No Time To Die.

De trailer stemt in ieder geval hoopvol en laat zien dat het niet alleen de gelouterde regisseur is die een Bond-film in beeld kan brengen. Of de film na Skyfall (2012) opnieuw de één miljard-grens aan de bioscoopkassa weet te slechten, is nog even afwachten. In dit artikel kijken we vooral naar een aantal opname-technische aspecten van de trailer. 

De DB5

Een geoefend oog ziet meteen dat het derde shot in de trailer (op 0:03 sec) iets speciaals heeft. De achtergrond is onscherp waardoor de nadruk op de Aston Martin DB5 van Bond ligt. Door een combinatie van filmformat, lens en diafragma ontstaat een optische illusie waarbij de achtergrond onscherp is en de scherpe DB5 een miniatuur lijkt.

De opname is met een IMAX camera gemaakt waarvan het beeldoppervlak negenmaal groter is dan een 35mm film. Voor het effect op het grote doek zal je straks een IMAX bioscoop moeten bezoeken. Voor standaard 35mm projectie (tegenwoordig digitaal) wordt normaliter alleen het centrum van dit IMAX plaatje gebruikt. Maar regisseur Cary Fukunaga kiest ervoor om een groter deel van het IMAX beeld te gebruiken en voor het effect te gaan zoals in het derde shot in de trailer te zien is.  

Net over de lens kijken

Opmerkelijk zijn ook de momenten in de trailer als Bond bijna recht in de camera kijkt. Daniel kijkt daarbij nét over de cameralens heen (0:08). Deze niet alledaagse kijkrichting voor een acteur is ongetwijfeld ook van Cary Fukunaga afkomstig en geeft Bond extra power om bijvoorbeeld zijn boosheid te illustreren. Het filmverhaal lijkt hem daartoe ook alle aanleiding te geven.

Vlak voordat Bond met een gewaagde sprong van een brug aan een ratelend machinegeweer ontkomt (0:13), zien we Daniel ook subtiel over de cameralens heen kijken. Het is een techniek die we niet eerder in een Bond-film gezien hebben. De kijker kruipt op deze manier veel dichter in de huid van het Bond-karakter.    

Ook bij Safin

Het luistert overigens nauw met dat net-over-de-lens kijken. Verderop in de trailer (2:04) zien we hoe het trucje niet goed uitpakt als Bond in ‘gesprek’ met Malek echt in de cameralens lijkt te kijken. Het is de vraag of dit shot wel de eindmontage haalt.   

De trailer zet de kijker op het verkeerde been als het gaat om de vraag wie nu 007 in deze nieuwe Bond-film is. We horen M vertwijfeld roepen: “Waar is 007?”. De volgende twee shots brengen ons bij Daniel Craig in een afgelegen huis aan een meer. Maar had Daniel de actieve service inmiddels niet verlaten? De koppeling in de trailer lijkt dus een dwaalspoortje te zijn. 

De Ken Adam connectie

No Time To Die maakt een knipoog naar de meest legendarische production designer die de Bond-reeks gehad heeft, namelijk Ken Adam. We moeten tot april wachten om te zien hoe de huidige production designer Mark Tildesley verder gaat uitpakken.

De drie klokken aan het begin van de actiescene op het plein (2:19) laten een simpeler voorbeeld van production design zien – en vooral ook minder kostbaar dan Ken Adam vaak bedacht. Eerder lekten al foto’s uit van enkele pilaartjes die bovenop het dak van een huis in het Italiaanse Matera gebouwd waren. Dit voedde de veronderstelling dat de rest van het torentje wel in CGI (met de computer) zou worden aangevuld.

Klokkengelui

Maar niets blijkt minder waar. Om het bouwwerkje in de film te tonen staat de camera niet op het plein maar op het dak zelf, vlak achter de pilaartjes, waaraan een drietal klokken heen en weer bengelen. Langs de klokken heen zien we beneden op het plein de actie voltrekken. Een fraai shot, zonder dat er een centimeter bijgebouwd hoefde te worden. 

We zullen maar aannemen dat straks in de film het geluid van de klokken ook te horen is, want dat ontbreekt vreemd genoeg in de trailer. Neemt niet weg dat de trailer van No Time To Die ook zonder hun geklepel klinkt als een klok. Een journalist van The Guardian eindigde zijn beoordeling van de trailer met de opmerking dat hij stevig baalt dat hij “enthousiast is over deze stomme film”.  

Binnen 28 uur is de trailer alleen al op het James Bond 007 YouTube kanaal zeven miljoen keer bekeken, De kans dat Barbara Broccoli met deze jubileumfilm één miljard dollar binnenspeelt, is zeker niet denkbeeldig.       

Gerard de Boer

Gerard de Boer

Gastredacteur Gerard de Boer zag zijn eerste Bond-film eind jaren zestig op de Duitse ARD. Welke film dat was, weet hij niet meer, wel dat de film uitblonk in extravagante decors. Als twaalfjarig jochie wilde hij cameraman worden om die enorme filmsets in beeld te brengen. Deze droom werd later werkelijkheid, alleen niet op de filmset van James Bond. Zijn interesse voor grote filmsets leidde ertoe dat The Spy Who Loved Me zijn favoriete film is.

4 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Inderdaad, interessante observaties 🙂

    Er viel mij nog iets anders op. Ten tijde van de sprong-opnames op de brug was Daniel volgens mij nog niet op locatie in Matera aanwezig.

    We zien hem in de trailer goed in beeld tegen de binnenkant van de brug staan, naar de rand lopen en er vervolgens overheen springen.

    Is dit nu een voorbeeld van een ‘image swap’? Het hoofd van Daniel digitaal op het lijf van de stuntman ‘geplakt’?

    • Het naar de brugrand lopen van Bond bestaat uit twee shots. Het eerste shot is van opzij en tamelijk close. Dit is duidelijk Daniel. Het tweede shot is ook van opzij maar beduidend verder van Bond vandaan. Dit is volgens mij duidelijk de stunt double van Daniel. Het ‘en profiel’ van de stuntman is anders dan dat van Daniel als we het beeld stilzetten. Ik denk dus niet dat dit een image swap naar Daniels gezicht is. Het moment is zo kort en op afstand dat die moeite niet genomen is.

      Voor de twee bovengenoemde shots zien we Daniel zelf van voren gefilmd, en net weer over/langs de lens kijkend. De make up afdeling heeft hem hier aardig toegetakeld. Lijkt een beetje op een matig uitgevallen image swap 🙂

    • Als Daniel nog niet op locatie was, zoals je zegt, dan zou het eerste opzij shot van Bond inderdaad een image swap kunnen zijn omdat het de stuntman is.
      Maar Daniel kan dit korte loop shot ook later zelf gemaakt hebben. Vreemd is dan wel dat het eerste shot waarin we Daniel recht van voren zien in ander licht gefilmd is. Hier komt de zon van opzij. Bij de andere shots is het licht negentig graden gedraaid.
      Het wat merkwaardige recht-van-voren-shot van Daniel kan ook een achteraf idee zijn geweest en nog weer later gemaakt zijn.