James Bond Nederland

Stekker uit GoldenEye 25-project

Alsof 2020 nog niet een rampjaar was, is ook besloten om de stekker uit het GoldenEye 25-project te trekken. Dat heeft de maker, Ben Colclough, vandaag op Twitter bekend gemaakt.

Hij was, samen met Yannick Zenhäusern, bezig om de first-person shooter uit 1995 ter ere van de 25ste verjaardag van de film en game opnieuw uit te brengen. Maar dat loopt nu anders. Onze collega’s van Commanderbond007.net spraken met Ben.

Wat is er gebeurd? Enig idee wie je de C&D heeft gestuurd (EON, Rare, Nintendo, Microsoft)?
Advocatenkantoor Sheppard Mullin heeft namens Danjaq een formele Cease and Desist gestuurd (document verzonden naar een persoon of bedrijf zodat deze een vermeend illegale activiteit beëindigt (“Cease”) en deze niet opnieuw start (“Desist”).

Het vernieuwde GoldenEye menu.

Wanneer heb je het ontvangen?
Ik ontving deze C&D op 10 augustus om 17.00.

Ook al kunnen we het ons gemakkelijk voorstellen, wat was je reactie, en die van Yannick [de componist van het spel] toen je het nieuws hoorde?
Mijn reactie was teleurstelling, maar ik wist dat het elk moment kon gebeuren. Ergens was ik niet zo verrast. Yannick was natuurlijk ook teleurgesteld.

Het is nogal oneerlijk als je weet dat het GoldenEye: Source -fanspel al bijna 10 jaar bestaat.
Het is een beetje raar dat ze ons kozen, terwijl andere Bond-fan projecten met rust gelaten werden. Ik weet ook niet waarom ze speciaal voor ons hebben gekozen.

Hoe vergevorderd was de ontwikkeling van GoldenEye 25? Wat was er af, wat moest er nog gebeuren?
GoldenEye 25 was ongeveer 45% voltooid. Sommige niveaus waren voor meer dan 80% voltooid. Veel geluidseffecten waren al gecomponeerd door Yannick. Maar we kunnen ze in ieder geval hergebruiken in een nieuw spel. Het belangrijkste wat nog moest gebeuren waren de personages.

GoldenEye 25 behoort nu tot het verleden. Kan je ons vertellen welke verrassingen en features je had gepland voor de game die we nooit zullen zien / ontdekken?
Ik was van plan nieuwe wapens toe te voegen in GoldenEye 25, zoals een Steyr AUG en een AKS-74u. Ik zat ook te denken over een geheim niveau of misschien wel twee.

De grafische vormgeving is geheel anders dan we gewend waren van de GoldenEye game.

Wat zijn je dierbaarste herinneringen aan GoldenEye 25?
Mijn dierbaarste herinneringen zijn de positieve reacties op het idee en de reactie die ik van Yannick kreeg toen hij het spel testte. Maar ook de reacties en opmerkingen die we op sociale media kregen en de aandacht in de gamewereld.

Wat zijn je plannen voor de toekomst? Je zei dat je het werk dat je aan GoldenEye 25 hebt gedaan, gaat hergebruiken om er een nieuwe niet-Bond-game mee te maken genaamd Project Ianus.
We gaan zoveel mogelijk van de dingen die we voor GoldenEye 25 hebben ontwikkeld hergebruiken om dit nieuwe spel te maken. Behalve de echt unieke James Bond-wapens als de Golden Gun. Ook een aantal niet-Bond-personages zullen terugkeren, zoals Sovjetsoldaten.

Wat is Ianus?
Ianus is de Latijnse naam voor Janus, de Romeinse godheid met 2 gezichten die ook een belangrijke rol speelde in GoldenEye.

Kan je de hele onvoltooide GoldenEye 25 op video te laten zien?
We kunnen geen GoldenEye 25-video’s laten zien, maar Yannick zal de soundtrack die hij ooit heeft gemaakt wel gaan uitbrengen.


Je kunt dit nieuwe Ianus- project steunen en uw steun voor beide ontwikkelaars uiten op de Project Ianus Twitterpagina. GoldenEye 25‘s oude Twitter-account met 9.657 volgers zal nog een paar dagen live zijn. Alle het beeldmateriaal zal dan verdwijnen. 

De preview-video “Silo” werd 110.334 keer bekeken op het account van Ben Colclough en 368.531 maal op het account van Yannick Zenhäusern. Vanwege dit abrupte einde aan GoldenEye 25 is de toekomst van James Bond-videogames nog verder weg dan ooit. De laatste grote officiële game van 8 jaar oud is al min of meer uitgestorven.

Lang leve Project Ianus! Laten we hopen dat GoldenEye: Source en de fans die momenteel een The Spy Who Loved Me-game op N64 ontwikkelen niet hetzelfde tragische lot ervaren.


Wij danken de collega’s van Commander007.net dat we dit interview mochten plaatsen. Ook wij hebben in het verleden aandacht besteed aan het mooie werk van Ben en Yannick. We kijken uit naar het nieuwe Ianus Project!

James Bond Nederland – Het GoldenEye 25 Project

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper

Merlijn Kuiper is sinds zijn dertiende gek van de James Bond-films. Later is hij zich gaan verdiepen in het leven van Ian Fleming en de James Bond-boeken. In 2006 was hij samen met Jorrit de oprichter én is hij één van de drijvende krachten achter James Bond Nederland. Hij houdt ervan om onderwerpen uit te diepen zowel op gebied van boeken als van films. Zijn droom blijft nog steeds een eigen James Bond-magazine!

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.