James Bond Nederland

Heerlijk, helder, double oh, Heineken

Heineken heeft haar eerste commercial voor No Time To Die gepresenteerd.”Hoe lang duurt die commercial eigenlijk?” Dat vraagt collega Merlijn mij. Twintig seconden zeg ik. “Dan heeft hij inderdaad geen tijd voor alcohol.” James Bond drinkt 0.0.

De commercial: Daniel Craig vs James Bond

Een barman, met een rij vol flesjes Heineken achter hem, maakt een mooie cocktail klaar. De klant is niet zomaar een klant. Het is niemand minder dan James Bond. Of bestelt Daniel Craig nu een cocktail? De titel zegt immers Daniel Craig vs James Bond. Ok, Craig is in smoking te zien. De barman zegt;

Et voilà, the Double Oh.

Craig kijkt hem verward aan en wijst naar een schaal met Heineken 0.0 flesjes. De barman weet direct wat te doen en geeft Craig een flesje aan.

Dan komt de aap uit de mouw:

I’m working

Nadat Bond zijn flesje aan de mond heeft gezet klinkt de bekende James Bond theme. Dat waren dus twintig seconden waarin we James Bond aan een bekende groene rakker zien. Maar het is zeker niet de eerste keer dat het Nederlandse biermerk in een James Bond film te zien is.

De volledige versie

Dit was maar een stuk van de volledige commercial. Hoe kwam Daniel in de bar terecht? Check deze video. Al drinkt hij hier geen 0.0 bier.

Nederlands bier in de James Bond-films

Het bier van Heineken heeft een rijke historie. Ook als het om de James Bond-films gaat. We zagen het groene flesje voor het eerst in Tomorrow Never Dies (1997). 007 en Wai Lin worden in Saigon achtervolgt. De mannen van Carver willen hen kostte wat het kost hebben. Via daken en een ongelofelijke helikopter-stunt weten ze uit handen van de schurken te blijven. Je kunt Heineken spotten als Bond en Wai Lin van de daken weer de straat op rijden.

The World is Not Enough

In The World is Not Enough (1999) zien we enkele billboards met de groene fles erop. De commercial is interessanter. Q heeft er duidelijk lol in als hij zijn assistente een aantal gadgets laat zien. Ze allemaal ontworpen om een flesje Heineken te beschermen. Maar wat heeft James aan al die spullen? Ze blijken voor Q zijn vakantie te zijn. In de film zwaait Desmond Llewelyn als Q af. Die link is dus zo gek nog niet.

Die Another Day

Volop bier in Die Another Day (2002). Als 007 Los Organos wil gaan bezoeken komt hij voordat hij aan boord van een boot gaat een paar gasten aan een tafeltje tegen. De mannen zijn duidelijk dronken. Een arme ober wordt gedreigd zijn testikels af te snijden. Het bier is uiteraard van Heineken. John Cleese schittert als Q in een grappige commercial.

Hey, Fidel. Bring me another beer. And fast or do you want to be Fidel Castrato!

Casino Royale en Quantum of Solace

Craig zijn debuut Casino Royale (2006) is, al zeg ik het zelf, een strakke film geworden. Heineken is er uiteraard ook in te zien. Net als vele andere sponsoren kunnen we de flesjes op Miami International Airport spotten. Virgin Atlantic maakte het wel heel bont door en de vliegtuigen én CEO Richard Branson in de film te stoppen! De commercial met Eva Green, Vesper Lynd, werd in Hotel Splendide opgenomen.

Veel flesjes Heineken zien we in Quantum of Solace (2008) niet. Men koos wederom voor een Bondgirl om het biermerk aan te prijzen. Een man koopt in een supermarkt een doos flesjes en komt in de wereld van James Bond terecht. Op het feestje van Green Planet biedt Olga Kurylenko, Camille, hem een flesje bier aan.

Skyfall en Spectre

Hoe zorg je ervoor dat de James Bond liefhebber pas echt veel van je product gaat kopen? Je laat James Bond in de film zelf een een biertje drinken! Dat is wat men deed in Skyfall (2012) en Spectre (2015). In Skyfall drinkt Bond een flesje op het Turkse strand nadat hij voor dood is achtergelaten. Tanner nipt van een biertje na de ontsnapping van Silva in Londen.

Hoe zoek je naar een verborgen ruimte in een hotelkamer? Je gebruikt gewoon wat je op dat moment voor handen hebt. Een flesje bier smaakt best lekker in de Marokkaanse warmte. Met het bier ontdekken James Bond en Madeline Swann in Spectre de verborgen ruimte waar haar vader zijn werk deed.

Uiteraard zijn er voor Skyfall en Spectre ook commercials gemaakt. In de Skyfall reclame spelen Bernice Marlohe en Daniel Craig een belangrijke rol.

Bond heeft het in de Spectre commercial lastig om een paar schurken af te schudden. Als hij op één van de Noord Italiaanse meren een speedboot klaar ziet liggen grijpt hij zijn kans. Hij heeft alleen niet op een dame op waterski’s gerekend. Uiteindelijk helpt ze hem. Maar niet voordat we eerst Nick Nack uit The Man With The Golden Gun (1974) bij een trouwerij hebben gezien!

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk

Jorrit van der Valk richtte in 2006 samen met Merlijn het platform James Bond Nederland op. Met als doel Nederlandse en Vlaamse 007 liefhebbers van James Bond nieuws te voorzien. Jorrit is een Utrechter, maakt graag videoproducties voor James Bond Nederland en heeft een passie voor de geheime agent. Zijn meest memorabele film is The World Is Not Enough, overigens de eerste Bond-film die hij in de bioscoop zag.

2 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • De nieuwe spot is leuk. Het budget is wel aardig gekrompen in vergelijk met de oudere spots.

    En wat leert ons het fragment van Tomorrow Never Dies (1997)? Well, dat Vic Armstrong als second unit director nog steeds gemist wordt.

    Desmond Llewelyn (als Q) wint het overigens van alle acteurs die voorbij komen. Ze hadden die man een eigen spin-off moeten geven.

  • Vanja Codee geef de martini dan maar aan mij als hij hem niet meer hoeft😋, in de boeken is hij gelukkig een kettingroker,🤭 drugsgebruiker🤢 en aan de drank🥳, maar ja dat kan tegenwoordig niet meer in de films😱

    en Gerard die Spin-off had ik ook graag gezien! of een langere versie 😉