James Bond Nederland

James Bond en de Golden Globes Awards

Op 5 januari werden in Hollywood de jaarlijkse Golden Globes uitgereikt. De vertraging die No Time To Die in de pre-productiefase opliep, lijkt van invloed te zijn geweest op de prijsuitreiking.

Na de Oscars zijn de The Golden Globes de belangrijkste filmprijzen. De Globe is een onderscheiding die wordt toegekend voor uitmuntendheid in film en televisie, in binnen- en buitenland. Tijdens de 77e uitreiking van The Golden Globes ontving de film 1917 (2019) de belangrijkste prijs in de categorie drama. 

Waar zit de link tussen de Globes en de James Bond-franchise?

De film 1917 is een epische oorlogsfilm die de loopgravenoorlog van de Eerste Wereldoorlog laat zien. De film is geregisseerd en mede geschreven en geproduceerd door Sam Mendes die eerder de regie deed van Skyfall (2012) en Spectre (2015). 

Verrassend genoeg treffen we in het productieteam van 1917 veel meer oud Bond-medewerkers aan. Naast Sam Mendes zien we de ervaren Bond-assistant director Michael Lerman in de rol van co-producer.  

Een andere bekende naam voor Bond-insiders is Callum McDougall (foto onder). Na bij GoldenEye (1995) als unit production manager te zijn gestart, trad McDougall vervolgens als executive producer bij alle films met Daniel Craig op. Bij 1917 is hij een van de producers. 

Roger Deakins was cinematographer (lichtontwerper) en cameraman bij Skyfall en vervulde die rol ook bij 1917.

Lee Smith was editor bij Spectre en monteerde voor Sam Mendes 1917.   

Dennis Gassner was production designer bij 1917 en is inmiddels een bekend gezicht bij Bond-insiders. We kwamen hem eerder tegen bij Quantum of Solace (2008), Skyfall en Spectre

Oudgedienden

Je zou verwachten dat deze oudgedienden ook bij de laatste film van Daniel Craig van de partij wilden zijn. Dat Sam Mendes na Spectre niet terugkwam, was niet verrassend. Zijn roep om meer geld voor Spectre leverde op het einde van de productie wat wrevel op bij de producenten. Maar hoe zit het dan met die andere Bond-crewleden die de start van de laatste Bondfilm van Craig niet afwachtten, maar in het kielzog van Mendes meegingen naar het 1917-project? We hebben er uiteraard niet bijgestaan, maar het volgende is plausibel. 

De preproductie van 1917 was medio 2018 in volle gang toen Danny Boyle de Bond-franchise verliet wegens creatieve meningsverschillen en de start van de Bond-opnamen enkele maanden opschoof. Sam Mendes die zijn crew voor 1917 nog moest samenstellen, zag daardoor kans om een aantal key-personen waarmee hij prettig had samengewerkt bij Spectre, te contracteren voor zijn 1917-film. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de Bond-producers deze ervaren ploeg niet zelf opnieuw had willen vragen voor de laatste Craig-film. De Bond-productie zou de crew ook veel meer werk opleveren dan de kleinere 1917-film. 

Behalve dat Sam Mendes de Bond-producers te snel af was, speelde mogelijk nog iets anders mee. 

Overstappen naar 1917

Voor de ervaren Bond-assistant director Michael Lerman (foto) betekende de overstap naar 1917 van Sam Mendes zijn debuut als co producer. In de competitieve filmwereld wilde hij deze kans waarschijnlijk niet aan zich voorbij laten gaan.

Voor Callum McDougall betekende het voor het eerst in jaren dat hij weer als producer aan de slag kon in plaats te blijven hangen in de rol van executive producer bij Bond. 

De overstap van Roger Deakins naar 1917 is minder verrassend. Het is niet gebruikelijk dat cinematographers meerdere Bond-films achter elkaar doen.  

Dennis Gassner

Dennis Gassner hield als production designer het na drie Bond-films ook voor gezien. Misschien omdat hij in zijn voorlaatste film, Blade Runner 2049 (2017), een enorme uitdaging vond in het production design van de film. Toevallig werkte ook Roger Deakins aan deze film. Na een kop koffie zijn ze blijkbaar samen tot de conclusie gekomen dat ook 1917 een niet alledaagse uitdaging beloofde.

De film van Sam Mendes moest namelijk de illusie wekken dat ze in één shot was opgenomen. Dat was nog eens wat anders dan het vier minuten-shotje in het begin van Spectre. En zo kwam het dat beide heren samen met Sam Mendes en nog drie andere oud Bond-medewerkers op een ander slagveld stonden te filmen toen No Time To Die uiteindelijk van start ging.  

Dat de zes ervaren Bond-veteranen dit jaar invloed hebben gehad op de uitreiking van The Golden Globes Awards, is wel zeker.

1917: 007 BAFTA’s verzilverd

Sam Mendes, Dennis Gassner en Roger Deakins hebben gisterenavond hun BAFTA nominaties voor 1917 verzilverd. Mendes won het beeldje voor Best Director, Gassner voor Best Production Design en Deakins voor Best Cinematography. Het officiële Twitteraccount van James Bond (@007) was er als de kippen bij om het drietal te feliciteren. 1917 won ook voor Best Picture, Outstanding British Film, Sound en Special Visual Effects.

Gerard de Boer

Gerard de Boer

Gastredacteur Gerard de Boer zag zijn eerste Bond-film eind jaren zestig op de Duitse ARD. Welke film dat was, weet hij niet meer, wel dat de film uitblonk in extravagante decors. Als twaalfjarig jochie wilde hij cameraman worden om die enorme filmsets in beeld te brengen. Deze droom werd later werkelijkheid, alleen niet op de filmset van James Bond. Zijn interesse voor grote filmsets leidde ertoe dat The Spy Who Loved Me zijn favoriete film is.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.